Rabu, 17 September 2008

Itu Dahulu......

Minggu lalu..Entah mengapa hatiku begitu mendesak utk pulang ke rumah...aku turutkan kata hati....ptg khamis, aku lantas menyiapkan segala kerja tertangguh..bertemu pensyarah atas urusan PSM...mlm tu juga aku balik dan smpai KL jam 3.15pagi...hujan rintik2...kesejukan membaluti segenap tubuh..5hari aku habiskan masa di rumah...berbuka bersama keluarga...tp ini bukanlah cerita yg aku nk smpaikan...sekadar mukadimah bicara..eheh

Urusan di UTM masih byk blum selesai..so tengahari semalam..my sis tolong hantar ke pudu raya...so..cite yg nk dismpaikan bermula disini....

Entah nape my sis xnk ikut melalui 'Dataran Merdeka..so die decide nk lalui Jalan Tunku Abdul Rahman...menyusuri sepanjang jalan itu...aku melihat bangunan sekeliling..kelihatan manusia sekitar 'sogo..pertama complex..globe silks store..Gedung Harrison's.....dan byk lg lah..tak tersebut..kedudukan masih xberubah...terimbau kembali seribu kenangan...sewaktu kecil dahulu..disitulah tempat yg slalu mak dan abah bawa kami adik beradik utk shopping raya...termasuk lah shopping untuk barang masuk sekolah...begitu juga di Jln Masjid India..
dahulu...parking kete mudah...di belakang deretan bgunan butik2 dan restoran di jalan tunku..ada satu ruang parking lot yg besar....tp sekarang...dah didirikan bangunan CIMB...dahulu...selagi xlengkap pakaian dan kasut raya dan peralatan sekolah..selagi tu xkan pulang...
penat berjalan...abah dan mak bawa kami adik beradik makan kat 'Restoran Insaf.....smpai hari ini...restoran itu masih di situ...aku xpenah lupa suatu ketika dulu...di suatu penjuru restoran itu lah kami sekeluarga makan tengahri tatkala aku sgt keletihan kerana xdapat lagi mencari pakaian sekolah yang sesuai...smbil menghadap tingkap restoran tingkat atas itu aku terpandang gedung 'Tang Ling....dan akirnya pakaian sekolah yg sesuai dibeli disitu...aku kagum dgn Mak abah....begitu sabar melayani kerenah tujuh org anak2nye...ade yg menagis...ade yg keletihan...tp mereka berdua kelihatan begitu sabar sekali...


Itu semua dahulu...namun sekarang...pakaian kasut semua dibeli sendiri...mak kata...kami dah dewasa...dah mampu memandu sendiri ke shopping complex...dah pandai memilih sendiri..dah pandai berdikari...

Hampir ke penghujung jalan tunku abdul rahman...my sis begitu pantas membawa kereta membelok ke kiri..menuju ke pudu raya...aku menghela nafas panjang...cuba sematkan dan munyusun smula kenangan lalu di dalam hati...xkan pernah kulupakan ape yg pernah ku lalui
...terima kasih Mak dan Abah yg selama ini byk berkorban utuk kami...Kak Long, Kak Epit,Abg nuar, Kak Acun, Akmar, Azirah...dan Aku....

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tujuh orang sekali beli sama-sama?
Fuhhh... mau tumbang aku kalau ada anak ramai dan semua banyak kerenah. Kudos to ur dad ar..

Iliana berkata...

halamaks...tbe2 tersentuh plak ati ble terkenang jasa org tua...entah kn sempat entahkan tidak utk membalasnya...adakah balasan tu setimpal dgn pengorbanan mrk...isk isk...

p/s : tersesat kat cni...salam perkenalan

Tanpa Nama berkata...

Zaman kanak2 aku pn...teringat bile tgk gambar jln TAR...bagi aku jln nie sgt `warna warni`.Opah aku penah belikan aku hadiah kat tepi jln nie dulu.aku seorg bdk kecik yg xlarat nk jalan,abah aku dukung...keciknyer aku dulu...

thnks ol..i wish a could pay all the bless n memories

Tanpa Nama berkata...

"Itu semua dahulu...namun sekarang...pakaian kasut semua dibeli sendiri...mak kata...kami dah dewasa...dah mampu memandu sendiri ke shopping complex...dah pandai memilih sendiri..dah pandai berdikari..."

same wif u...somehow i always hv this thought in my mind..

Do this a sign that we slowly n slowly apart from them...from their life..our life...
For every moment child n parent shared together makes me feel harder to accept fate n reality for the times coming

Catat Ulasan