Rabu, 24 Disember 2008

Wah,Sesuatu Yang Sungguh Menakjubkan!

Hari ini aku bercadang mengeluarkan sedikit wang simpanan dekat Bank Tabung Haji cawangan Batu Caves, jam menunjukkan pukul 12.30 tengahari, dari luar lagi aku sudah melihat betapa penuhnya manusia di dalam bangunan tingkat bawah itu. Apabila masuk ke dalam Bank, segera aku menekan button pada mesin untuk mengambil nombor giliran, skreett!!!...skreett!!!...bunyi kertas yang tercetak keluar itu...aku lihat no giliran ialah 186, segera aku menoleh pada skrin digital angka giliran yang terdapat di situ, skrin digital memaparkan giliran ketika itu adalah untuk nombor 131....aduh...maknanya aku perlu menunggu 55 orang untuk berurusan sebelum tiba giliran aku....tapi tak apa lah, aku lantas mengisi borang pengeluaran wang,selesai mengisi borang, tercegat aku berdiri di tepi pintu kaca itu kerana tiada tempat duduk yang kosong....tiba-tiba ada seorang wanita menyapa....
"Adik...ambil nombor ini..."
tegurnya. Aku melihat pada kertas yang dihulurkan....angka yang tercatat di situ ialah 139,aku tersenyum dan mengambil kertas kecil yang dihulurkan sambil mengucapkan terima kasih.Wah, sesuatu yang sungguh menakjubkan bagi aku! tambahan pula ada banyak lagi urusan yang perlu diselesaikan pada hari ini. Nombor giliran yang terpapar pada skrin digital ketika itu ialah 133. Aku terpaksa menunggu setengah jam untuk skrin digital itu berubah kepada angka 139, bayangkan berapa lama harus aku menunggu sekiranya aku tidak diberi nombor giliran yang baru...syukur kepada Allah...mungkin agak kejam kerana aku mendapat jalan pintas dengan memotong giliran berpuluh orang...tapi mungkin ini lah yang di nama kan rezeki....tersenyum aku sendiri....

Sabtu, 20 Disember 2008

Aku Memegang Gelaran "Wan

Memegang gelaran 'Wan menyebabkan seringkali aku ditanya dengan soalan-soalan yang ada ketikanya aku sendiri tak mampu nak mengulas panjang mengenainya..


'Kenapa nama ada Wan?'

'Kamu Wan mane, Ganu? Kelate'

'Eh...nama kamu ado Wey (Wan)...buleh kechek kelate dengan ambo le gitu, ambo dok Kota Bharu..mu dok mano'?

'Ayah kamu tak ada title Wan, tapi kenapa nama kamu ada Wan'?

Itu adalah antara soalan-soalan yang acap kali aku dengari...dan aku sendiri tidak berapa jelas tentang asal usul keturunan 'Wan ini....memang benar kebanyakkan daripadanya berasal dari Negeri Pantai Timur...namun aku bukan berasal dari negeri itu...malah tidak lansung mempunyai keluarga yang berasal dari situ...soal kenapa aku memegang gelaran 'Wan di pangkal nama aku akan cuba aku huraikan di sini....Sebelum itu...biar aku jelaskan sedikit latar belakang keluarga aku...

Butiran Tentang Abah:

Nama:

Ismayatim Bin Ismail (Tidak memegang gelaran 'Wan)
Latar Belakang:
Anak Jati Negeri Kedah, dilahirkan dan dibesarkan di
kampung halamannya.

Butiran Tentang Mak:

Nama:
Sharifah Rohani Binti Syed Ishak (Memegang gelaran 'Sharifah daripada keturunan 'Syed)
Latar Belakang:
Dilahirkan dan dibesarkan di Kuala Lumpur tetapi mempunyai latar belakang keluarga yang hampir keseluruhannya berasal dari Negeri Kedah Darul Aman

Butiran Tentang Aku (Penulis)

Nama:

Wan Faizatul Atiqah Binti Ismayatim (Memegang gelaran 'Wan)
Latar Belakang:
Dilahirkan di Kuala Lumpur dan dibesarkan di Negeri Selangor Darul Ehsan
Adik-beradik:
7 orang-Kesemuanya memegang gelaran 'Wan


'Wan adalah gelaran yang diwarisi oleh anak yang mana bapanya memegang gelaran Wan. Kebiasaannya ditemui di negeri Kelantan dan Terengganu.


Di Kedah, gelaran Wan digunakan oleh ketua-ketua menteri pada zaman terdahulu, seperti Wan Abdul Saman dan seterusnya gelaran itu diwarisi oleh generasinya sehingga ke hari ini...Gelaran Wan juga digunakan untuk anak perempuan (cth: Wan Azizah Ismail), tetapi tidak begitu ramai.


Wan juga boleh ditemui di Negeri Sarawak dan dikaitkan dengan keturunan Syed di mana anak perempuan yang berketurunan Syed, akan memegang gelaran 'Sharifah, isunya ialah sekiranya pemegang gelaran Sharifah berkahwin dengan lelaki yang bukan dari keturunan Syed,maka anak-anak yang dilahirkan perlu diberi gelaran 'Wan. Aku termasuk dalam kategori ini kerana Ibu ku memegang gelaran Sharifah, dan berkahwin dengan Ayah ku yang bukan daripada keturunan Syed.


Pemegang gelaran 'Wan boleh menuntut gelaran 'Tuanku dan hanya boleh berlaku setelah mendapat pengesahan daripada yang paling tua dan dikira sebagai cukup matang untuk memegang gelaran itu. perubahan gelaran itu hanya dibenarkan untuk mereka yang mewarisi gelaran 'Wan daripada asal usul keluarganya terdahulu sehingga kini.

Menurut seorang rakan, saudara Amir Fazly, dia pernah memberitahu bahawa sekiranya seorang perempuan yang memegang gelaran 'Wan berkahwin dengan lelaki yang bukan daripada keturunan 'Wan, maka anak-anak yang bakal dilahirkan perlu di berikan gelaran 'Nik. (Isu ini tidak berapa aku ketahui mengenainya, mungkin sesiapa yang mempunyai maklumat mengenainya bolehlah kiranya di kongsi bersama).

Ya...mungkin sudah sedikit jelas untuk aku menjawab mengapa aku memegang gelaran 'Wan. Usah lagi ditanya mengapa...kerana aku sudah banyak melayan soalan-soalan yang sama,di harap info yang sedikit ini dapat meleraikan sedikit kekusutan dan keinginan individu-individu tertentu yang mahu mengetahui tentang isu ini...jika ingin berkonsngsi info....Aku sangat mengalu-alukan...

Disni ada link yang mungkin membantu menambah sedikit info
Ada apa pada nama?

Selasa, 16 Disember 2008

Menjejaki Pekerja Syif Malam

Pagi itu aku tenggelam dalam dunia ku sendiri....seolah-olah tidak berpijak di bumi yang nyata...melayari lautan maya yang membawa aku dari sebuah bilik kecil ke seluruh pelusuk dunia dengan hanya mengetik papan kekunci dan tetikus...jika di panggil nama ku saat itu...pasti tidak lansung ku hiraukan....

sekilas aku menjeling ke arah jam dinding kamar tidur...sudah hampir pukul 2.30 pagi....entah mengapa sejak akhir-akhir ini diriku liat untuk tidur awal...aaahh...aku sendiri yang leka...mataku mulai terasa mengantuk yang ku klasifikasikan sebagai 'mengantuk enjit-enjit semut' (rasa mengantuk yang tidak kritikal tetapi perlukan tidur...)...dari tadi aku asyik mendengar lagu-lagu daripada lontaran suara-suara penyanyi dari seberang....membikin jiwa sedikit terusik...aaah....aku sebenarnya perlukan tidur....bingkas menyiapkan diri untuk melelapkan mata....

2 minit sudah aku memadamkan lampu kamar tidur ku...namun belum masih mampu terlena....sengaja ku buka sendikit pintu kamar tidur agar terpancar sedikit cahaya dari luar...menerangi secebis ruangan kamar tidur ku....saat aku cuba bertarung memaksa diri beralih ke alam mimpi....ku lihat cahaya yang menerangi kamar tidur ku tadi di halang oleh bayang-bayang sesuatu...lantas aku menoleh ke arah pintu kamar...terlihat seolah-olah bentuk kepala manusia..ku amati betul-betul...

''hah..!!! Mak..!!'
jeritku....

"sshhhh.....ish..kamu ni....Pencuri dengar pun lari...."
marah mak pada aku sambil memberi isyarat supaya aku berdiam diri seketika....mahu tidaknya aku menjerit melihat bayang-bayang kepala itu....baru sahaja beberapa hari sebelum itu adik aku mengatakan dia melihat hantu....

"kenapa mak..?"...
soalku perlahan...

"Mak dengar macam ada bunyi sesuatu...bunyi tap...tap...tap..."
aku terdiam membisu....mak berlalu meninggalkan aku kembali bersendirian di kamar tidur ku...seketika kemudian...ku lihat lampu beranda di tepi luar tingkap kamar tidur ku dinyalakan....aku sendiri tidak mengerti apa sebenarnya yang sedang bermain di fikiran mak...puas ku cuba mencari jawapan sendiri yang mungkin juga tidak logik untuk dibahaskan.....akhirnya aku tertidur jua....

Keesokan harinya....aku bertanya kepada mak..apa sebenarnya yang terjadi...kata mak...semalam sedang tidur ...Mak dan abah terganggu dengan bunyi sesuatu...bilik mak terletak di tingkat bawah...mereka berdua segera memerhati sekeliling rumah...kalau-kalau ada orang luar menyelinap masuk....dan akhirnya...mak mendapati bunyi itu datang dari tingkat atas rumah....di beranda luar yang terletak di tepi tingkap kamar tidurku....pelik...kenapa aku sendiri tidak mendengarnya.....oh...baru ku teringat..aku tenggelam dalam dunia ku sendiri ketika kejadian itu....sudah ku bilang...jika di panggil nama ku saat itu...pasti tidak lansung ku hiraukan....

Tengahari itu,sedang aku bersiap untuk keluar.....mak memanggil aku....ketika itu mak sedang mengangkat pakaian jemuran di ampaian luar rumah yang terletak di beranda tingkat atas rumah dan hanya bersebelahan kamar tidurku....di luar beranda itu juga terdapat sebuah pintu kediaman lain....kediaman itu mak sewakan pada jiran...aku bergegas mendapatkan mak saat namaku di panggil berkali-kali.... dan akhirnya....membawa aku kepada penemuan beberapa objek...

Penemuan ini megingatkan aku pada peristiwa dua tahun lalu....ketika seorang kakak yang berkerja sebagai biologist di Hospital Selayang menyewa di rumah bawah....sedang dia lena dibuai mimpi.....dia tiba-tiba terjaga saat terdengar bunyi bising.....apabila dia melihat sekeliling kamar tidurnya....dia mendapati seorang lelaki dari luar rumah sedang menarik tali beg tangannya yang teletak di tepi tingkap...sungguh mudah cara lelaki itu mencuri.....dengan hanya mengguna kan batang kayu dan dawai hanger yang di bentukkan menjadi 'hook'...dia menarik tali beg tangan milik kakak itu....bingkas kakak itu bangkit dan menarik beg tanganya....pencuri di luar tingkap dan dia di dalam bilik...tapi sudah terlambat..........pencuri itu telah berjaya mencapai beg tangan itu manakala kakak itu pula sedang cuba menarik tali beg tangannya dan akhirnya tali itu terputus.....pencuri itu pula melarikan diri bersama habuan di dalam beg tangan itu yang mengandungi wang tunai RM300 dan sebuah kamera digital beserta dokumen-dokumen penting seperti kad pengenalan dan kad ATM......

daripada peristiwa itu...aku cuba membuat kaitan dengan penemuan-penemuan ini :

1. Seolah-olah penunu bunsen yang penah aku gunakan semasa membuat eksperimen masa sekolah menengah dahulu. Terdapat kesan dan bau minyak tanah dan kelihatan seolah-olah seringkali digunakan...Mugkin digunakan oleh pencuri untuk memotong dawai/wayar dengan mudah


2. Batang kayu (sebenarnya batang penyapu) dan Hook ditemui di atas bumbung garaj di tepi tangga bersebelahan pintu kediaman jiran yang cuba diceroboh oleh pencuri

3. wayar yang digunakan sebagai ampaian jemuran di potong oleh pencuri mungkin bertujuan untuk dibentuk menjadi hook

kebetulan jiran ku itu sudah seminggu tiada di rumah dan sepanjang ketiadaannya itulah rumahnya sentiasa gelap gelita di waktu malam....dan ini mungkin menjadikan peluang untuk pencuri yang sama untuk melakukan aktiviti jenayahnya...

Selain itu...kedudukan kasut di hadapan rumah jiran ku itu turut berterabur...mungkin pencuri tidak nampak kerana faktor gelap pada waktu malam...(gambar kedudukan kasut dan kesan kemek pada besi tingkap akan aku upload kemudian....hilang daripada simpanan...tapi aku akan cuba mencari semula file tersebut)

Tindakan bijak mak dengan menyalakan lampu beranda luar itu berjaya menakutkan si pencuri-pencuri durjana itu.....syabas kepada mak...mungkin boleh aku berikan gelaran 'detektif' kepadanya secara tidak rasmi....

Aku sendiri tak faham..mengapa manusia perlu mencuri atau menceroboh....jika sekadar mennceroboh masuk ke dalam kediaman mungkin itu boleh diterima....tetapi jika mendatangkan kecederaan dan kematian serta pembunuhan kejam...itu lebih dasyat....ada juga manusia yang bekerja syif malam dan bangkit di tengah-tengah malam untuk mencuri dan merompak....seharusnya di penuhi waktu malam dengan solat sunat untuk mendekatkan diri padaNya....

Isnin, 8 Disember 2008

Misteri Bilik Kecil...

Sendirian dia tinggal di bilik kecil yang terletak di hujung sekali di aras dua di sebuah blok kediaman pelajar perempuan di Kolej Tuanku Canselor....Rakan-rakan lain pula entah mengapa ditempatkan di blok berlainan dengannya...Minggu Haluan Siswa cuma ditemani seorang kenalan baru yang dikenalinya pada hari pertama mendaftarkan diri di Universiti Teknologi Malaysia sebagai pelajar tahun pertama...Farhana nama kenalan barunya itu...Dia hanya mengenali rakan-rakan sekursus dengannya apabila tiba waktu pendaftaran matapelajaran.. Di aras dua blok itu, kesemua 7 bilik adalah jenis bilik perseorangan...entah mengapa dia sebagai pelajar tahun pertama diberikan bilik perseorangan..lebih pelik..rakan-rakan sekursus yang lain tinggal di blok lain malah bilik berdua...Adakalanya dia sendiri merasa seram tinggal sendirian di waktu malam...apa tidaknya..sudahlah biliknya di hujung sekali bersebelahan dengan pintu kecil di tepi tangga....malah tingkap bilik pula menghadap bukit...tiada lansung panorama indah yang mampu dilihat...

Semester pertama berakhir dan dia mulai masuk ke semester kedua...kebetulan dia pulang awal ke UTM walaupuan cuti semester masih belum berakhir kerana ada urusan yang perlu diselesaikan dengan pihak fakulti...Bas pagi dari Kuala Lumpur meluncur laju menuju ke Johor Bharu....Dia tiba di UTM hampir jam 3.45 petang...tanpa melengahkan waktu..dia segera mengambil wudhuk...sudah terlewat menunaikan solat zuhur...sementara menanti tiba waktu asar...dia membelek-belek buku catatannya...Ketika itu...aras dua itu sunyi sekali....tiada lansung kedengaran suara manusia...dia beranggapan kesemua penghuni-penghuni bilik aras dua itu masih belum pulang dari kampung halaman....kerana sudah biasa tidur sendirian...dia tidak kisah dan tidak memikirkan tentang apa-apa perkara yang boleh mengganggu gugat ketenteramannya...saat meneliti bait-bait perkataan pada buku catatannya...dia seolah-olah terganggu dengan bauan sesuatu yang sangat wangi....bau wangi itu begitu menusuk hidungnya...
'bau ape wangi sangat ni? setahu aku tak de orang pun selain aku kat sini...sebab sunyi je..xdengar pun macam ada orang'
...bisiknya di dalam hati....jiwanya mulai rasa tidak tenteram..diperhatikan sekeliling bilik...tiada lansung kelihatan sebarang entiti asing seperti digambar dan dipaparkan dalam kisah-kisah mistik seperti 'Seekers' ataupun 'Expose Mistik' mahupun 'Misteri Nusantara'...adrenalin dalam tubuhnya mulai meningkat secara drastik....dia mulai rasa takut dan resah....seraya teringat tentang kisah seorang pelajar membunuh diri dengan menggantung dirinya pada locker di blok bersebelahan dengan blok yang didiaminya...pelbagai cerita yang didengarinya tentang peristiwa-peristiwa pelik yang terjadi selepas kejadian bunuh diri itu...lebih menakutkan, blok bersebelahan itu hanya terletak tidak kurang dari 10 meter dari pintu di luar tepi biliknya.. Tafsir Al-Quran yang terletak di sisi meja segera di capai....membuka helaian Surah Yasin...perlahan-lahan dia mengalunkan bacaan suci ayat Al-Quran...moga Allah memberikan perlindungan dari gangguan syaitan...namun, bau wangi itu semakin kuat...dan semakin kuat juga lah Surah Yasin dialunkannya...selesai membaca Surah Yasin....Azan Asar sayup-sayup berkumandang....sedikit terketar-ketar tubuhnya..dia segera mendirikan solat Asar....sesudah menyapu wajahnya dengan tapak tangan kanan...tafakur dia seketika...kemudian berdoa pada ALLAH moga diberikan kekuatan dan perlindungan...
'Ya Allah..Lindungilah aku dari sebarang gangguan syaitan...hilangkan lah perasaan takut ini...hanya padaMu aku berserah dan memohon perlindungan...Amin...'
..Dia membuka telekung yang dipakainya dan dia tiba-tiba terkejut saat terdengar bunyi seolah-olah sebuah pintu di hempas di luar bilik....cemas seketika...seribu persoalan bermain di minda...
'alamak...dia nak main kasar ke ape...siap hempas-hempas pintu.'
...mengomel dia sendiri...teringat akan peristiwa seram saat bermalam di Bentong, Pahang beberapa tahun lalu...ketika itu dia dan keluarga sedang bercuti...kedegaran bunyi tapak kaki saat malam semakin pekat..tiada angin mahupun ribut tiba-tiba kesemua pintu di hotel yang terletak di atas bukit itu terhempas dan bunyi tapak kaki itu semakin kuat kedengaran...hotel itu juga terletak tidak jauh dari sebuah gereja lama yang ditinggalkan...banglo-banglo mewah dilereng-lereng bukit itu juga terbiar tanpa penghuni...tiada pilihan untuk bermalam di hotel lain kerana sudah penuh...yang tinggal cuma hotel biasa di atas bukit itu...lamunannya terhenti tatkala dia terdengar suara seorang pelajar cina di luar bilik....lantas dia membuka pintu biliknya....menjenguk siapa sebenarnya pemilik suara tadi...terlihat dia akan seorang gadis cina...sedang tersenyum ke arahnya...dia membalas senyuman itu....segera bertanya..
'awak ada bau wangi tak..'
soalnya tenang...
'owh....bau wangi?ada..!!!'
Jawab gadis cinta itu pantas..menjadikan dia semakin risau..
'erm..agak-agak bau ape eh yang wangi ni..??'
dia menyoal lagi..kerisauan makin bersarang di lubuk jiwanya.. ..
'bau bedak saya...saya taburkan bedak sepanjang lorong antara bilik-bilik ini...
balas gadis cina itu ceria sambil tersenyum menampakkan baris giginya...
'Laaa...bau bedak ke..?huh...nasib baik...aku ingatkan hantu jembalang mana lah tadi'
bisik dia perlahan...jantungnya hampir luruh sebentar tadi...dia menghela nafas lega...seraya tersenyum sendiri....
'ahhh..aku yang terlalu takut...bermacam benda tak patut yang aku fikirkan...tapi apesal minah ni tabur bedak?? pelik betul la die nih'
pintu bilik ditutup..sambil tersenyum dia menuju ke katil...ingin merehatkan tubuhnya yang keletihan kerana perjalanan yang panjang sebentar tadi dari Kuala Lumpur...tertawa kecil dia seketika mengingatkan tingkahnya sebentar tadi....perlahan-lahan kedua-dua belah matanya di pejam...seraya terlena.....

Rabu, 3 Disember 2008

Persinggahan Yang Tak Pernah Diundang....

Saat aku menulis kisah ini...aku masih lagi diselubungi seribu persoalan misteri...apakah sebenarnya tujuan kehadiran ia di sini atau pun sememangnya ia telah lama di sini sejak dari azali lagi...wallahualam....

Berzzzz...Berzzzz!
getaran bertalu-talu telefon bimbit model K501i jenama Sony Ericson milik diriku menyedarkan aku dari tidur yang lena..mentari hampir memancarkan nur paginya ke seluruh pelusuk alam...embun pagi juga sudah mulai terkondensasi meninggalkan permukaan daunan kehijauan...aku mencapai telefon bimbit di sisi katil...'one message received'....sambil jemari menggosok-gosok mata..sms itu kubaca...
'Sender: Kak Long
- Sila bangun dan bersiap awal, kite akan bertolak jam 10.30 pagi...lambat siap kakak tinggal..'
Teraba-raba aku mencari jam tangan bewarna hitam di bawah bantal...terkelip-kelip mata melihat 3 jarum bewarna emas di dada jam tangan itu...waktu menunjukkan pukul 9.15 pagi...bigkas aku bangkit...almari pakaian ku buka...mencapai sehelai seluar bewarna kelabu..dipadankan dengan blous hitam Ti-Zed Factory yang baru sahaja kubeli beberapa hari lalu..tudung Dubai Collection bewarna kelabu bereleman flora sempat juga kucapai bersama...dalam kedaan yang masih mamai di awal pagi...ku kuak daun pintu bilik...berjalan selangkah demi selangkah berniat menuju ke ruang bawah untuk menggosok pakaian...saat aku menghampiri tangga...sempat aku menjeling ke arah dalam bilik adikku...pintu biliknya terbuka sedikit...namun aku tidak melihat sebarang kelibat manusia di situ...suasana agak gelap...lampu di ruang atas tidak satu pun dinyalakan...aku lantas menuruni anak-anak tangga...amat sunyi pagi itu..hanya kedengaran bunyi loceng gelang yang ku pakai ditangan kanan..hari itu tidak pula aku singgah kan wajahku di cermin dinding di tepi tangga itu...tiba di ruang bawah...ku petik suis lampu dan kipas..suasana manjadi terang...aku mula memanaskan seterika...tiada apa yang pelik ku rasakan...namun..belum sempat aku memulakan kerja menggosok pakaian...kecoh ...kedengaran suara adik ku di ruang atas...memangil-manggil nama ku..
'apesal die nih...macam nampak hantu je'
..bisikku...aku malas mahu menyahut panggilannya..biarkan saja adik temui aku di ruang bawah...tiba-tiba adik muncul...
'tiqa, bila masa kau turun??'
..wajahnya pucat...aku menjadi kaget..
'aku baru je turun...kenapa?'
balasku penuh persoalan....
'kenapa aku nampak seseorang berpakaian sama seperti kau pakai sekarang menaiki tangga menuju ke ruang atas...tapi rambut dia panjang...?'
..katanya pantas....
'aku tak ada naik...aku baru turun...'
balasku...
'ya..aku tau kau turun..aku dengar bunyi loceng gelang tangan kau..tapi tadi aku lansung tak nampak kau....tidak lama selepas kau turun, dia tiba-tiba muncul...yang pasti yang aku nampak tadi dia menaiki tangga dan aku cuma nampak sisinya dan belakang tubuhnya saat dia berpaling menuju ke belakang...wajahnya lansung tidak aku nampak.....dan tiada kedengaran bunyi loceng gelang tangan kau seperti selalu'
ujar adikku cemas...lidahku kelu..
'kau nampak kaki dia?'
soalku...
'aku tak perasan...kalau aku nampak tadi...aku tahu la dia hantu atau manusia'
...balas adik..
'mungkin itu ilusi kau kot'
ulasku cuba mencari ketenangan walaupun pada hakikatnya hatiku mulai berkocak cemas...
'tak...aku memang nampak...sungguh...rambut dia panjang...tak mungkin kau kerana rambut dia menghampiri paras pinggang....'
jawab adik penuh yakin...dan aku mulai percaya kata-katanya...seolah-olah berdiri bulu romaku saat itu...adik terduduk di atas sofa...terkumat kamit membaca ayat kursi...hanya kami berdua sahaja berada di ruang bawah...abah seawal pagi sudah ke pejabat..mak pula pergi mengaji..perlahan-lahan aku kembali menggosok pakaian....selang beberapa minit kemudian...aku memberanikan diri bersuara...
'mungkin saat aku menuruni anak-anak tangga tadi aku berselisih bahu dengan dia...cuma aku tak nampak kelibat dia...kita tak ganggu dia...insyaallah Allah lindungi kita..'
...ujarku penuh harapan...adik megangguk kecil.....seketika kulihat dia termenung sendiri....
'buka pintu tu....tak de lah rasa takut sangat..'
arahku pada adik..tapi seolah-olah masuk kiri keluar telinga kanan...dia lansung tidak berganjak dari tempat duduknya...lantas aku menuju ke pintu...ku buka pintu itu perlahan-lahan dan suasana pagi terasa nyaman sekali dengan kicauan beburung yang singgah di dahan pokok-pokok bunga yang mak tanam di luar rumah....aku kembali menyudahkan kerja yang dari tadinya belum sudah...selesai menggosok pakaian...aku mengajak adik ke ruang atas...ingin mandi dan bersiap untuk keluar...saat menaiki anak-anak tangga...berebut-rebut aku dan adik berlari-lari kecil ingin sampai segera ke ruang atas...takut-takut andai makhluk itu muncul kembali....

selepas kejadian hari itu...empat malam berturut-turut aku tidak memadamkan lampu kamar tidur saat malam menjelma sehinggalah waktu subuh...adakalanya sewaktu aku terjaga dari tidur..ruang kamar tidurku sudah pun gelap gelita..mungkin mak atau kakak yang memadamkan lampu..aku juga payah untuk melelapkan mata....apatah lagi tidur sendirian di dalam bilik membikin diriku resah gelisah...asyik terfikirkan tentang kejadian itu....terlintas dalam kotak fikiran..'mungkin itu hanya ilusi adik...tapi adik begitu keras sekali menyatakan dia memang melihat makhluk itu...berpakaian bewarna biru seperti yang kupakai pada waktu itu...cuma rambutnya panjang menghampiri paras pinggang...bekali-kali dia menyatakan bahawa dia yakin dia melihatnya dan bukan ilusi setelah beberapakali aku mengatakan mungkin itu hanya ilusinya sahaja...andai benar itu makhluk halus...apa sebenar tujuannya muncul...apa niatnya menunjukkan dirinya pada adik...mengapa dia menyerupai aku...dan ternyata dia sengaja membiarkan adik melihat rambutnya yang panjang hanya untuk memberitahu adik bahawa dia bukan aku....bahkan dia tidak lansung memperlihatkan wajahnya...aduh...aku bingung....rumah ini telah berusia 24 tahun....banyak juga cerita yang pernah mak ceritakan padaku tentang kawasan sekitar perumahan ini..tentang cerita mistik di hujung jalan..suara ibu dan anak meminta tolong pada waktu malam di tapak binaan berdekatan...dan segala macam misteri yang adakalanya menggerunkan aku...

hingga saat ini....aku masih tertanya-tanya...siapakah gerangan si 'dia' yang singgah seketika cuma..tidak pernah diundang kehadirannya....Ya Allah...lindungilah kami dari segala kejahatan....Alhamdulillah...aku sudah berani memadamkan lampu kamar sewaktu tidur..ayat kursi menjadi benteng...walaupun sendirian..aku yakin Allah melindungiku...

Ahad, 30 November 2008

Ladies, We Can Make a Difference


Come join me, Nad, and many others to The Pink Sisterhood!
This one is all about breast cancer, which everyone knows is one of the most life-threatening diseases today. I’m doing my part in spreading awareness on breast cancer by sharing some scary yet so very true facts on breast cancer. Ladies, do take note!

* One in eight women or 12.6% of all women will get breast cancer in her lifetime.
* Breast cancer risk increases with age and every woman is at risk.
* Every 13 minutes a woman dies of breast cancer.
* Seventy-seven percent of women with breast cancer are over 50.
* Breast cancer is the leading cause of cancer death in women between the ages of 15 and 54,
and the second cause of cancer death in women aged 55 to 74.
* Risks for breast cancer include a family history, atypical hyperplasia, early menstruation
(before age 12), late menopause (after age 55), current use or use in the last ten years of oral
contraceptives, and daily consumption of alcohol.
* Early detection of breast cancer, through monthly breast self-exam and particularly yearly
mammography after age 40, offers the best chance for survival. Above facts taken from
Women’s Health Organisation Forum.

And now here is the tag and the rules:
1. Put the logo in your blog.
2. Add a link to the person who shared it with you.
3. Nominate at least 7 other blogs.
4. Leave a message for your nominee on their blog.


I would like to share this specially with: -
1. Wan Faizatul Azirah Ismayatim
2. Maziah Abdul Rahman
3. Hamidah Yussof
4. Azalea Izrinda
5. Nur Erina Ismail
6. Wan Faizatul Shima Ismayatim
7. Wan Faizatul Akmar Ismayatim
*I just noticed that many links of my friend's blogs are still not listed on my blog...owh ya...i'll update later...heheh...drawn in my own world lately with permata nusantara...ought to open my mind widely.......

Note to self:
Life is just not for your self...but to also care about others...yeah!!

Ahad, 23 November 2008

A Story Behind The Sky......

Twinkle-twinkle little star, where are you tonight I couldn’t see any…..
The moon steals the little star and hides it behind the sky….
The cloud is angry at the moon for stolen the little star….
The moon mad at the cloud for trying to safe the little star….
The cloud is sad…then it cries and the rain comes……..
When the rain comes, the moon feels happy….
The cloud is getting weird and stops crying….
The sky is now getting clear....
The rainbow suddenly comes…..and the moon let the little star goes….
The moon meets the rainbow…and the cloud hugs the little star…..
The moon stole the little star to persuade the rainbow….
The moon wanted to tell the rainbow how much the moon needs the rainbow…..
The cloud hugs the little star tightly…and realized how important the little star to the cloud..
.

::we need each other……

By: PermataNusantara
(23 November 2008)

Sabtu, 1 November 2008

Parut Kecil...

'mak,boleh la..kami dah besar..nak balik sekolah jalan kaki macam kak yong anak pak cik halim tu....'
rayu si anak kecil pada ibunya....sengaja memuncungkan bibir kecilnya dengan wajah penuh harapan...si ibu keberatan membenarkan anak kecilnya berusia 7 tahun itu pulang dari sekolah berjalan kaki dengan adik kembarnya...tidak berhenti seharian dia memujuk si ibu agar yakin dia boleh berdikari...degilnya si kecil itu tak dapat di bendung lagi..akhirnya terpaksa mengangguk akur,namun hati si ibu bersarang kerisauan.

Kanak-kanak begitu riang berlari keluar dari bilik darjah....mendapatkan ibu dan ayah di luar sekolah....hari itu hari pertama si anak kecil tadi pulang dari sekolah bersama adik kembarnya..sambil berjalan kaki,keduanya kelihatan comel sekali mengenakan skirt paras lutut...memikul beg sekolah masing2 bewarna biru dan hijau... entah apa yg sedang rancak dibualkan mereka.
'adik,jom singgah kedai tu..kakak nak beli gula2'...
si kecil mengajak adiknya... tanpa membantah,keduanya berlari-lari anak menuju ke kedai runcit di hadapan sekolah rendah itu,semata-mata untuk membeli gula2 berharga 20sen..selesai membayar..keduanya menuruni anak2 tangga di hadapan kedai runcit itu...berniat menyeberangi jalan...keadaan jalan agak sibuk..mana tidaknya,kanak2 baru selesai waktu sekolah sesi petang. sambil menggeggam gula2 di tapak tangan kanan, anak kecil tadi menoleh ke kanan..melihat tiada kenderaan segera dia melintasi separuh dari jalan itu....namun, saat memijak garisan putih di tengah jalan raya itu..tidak pula dia menoleh ke kiri....dengan senyuman puas mendapat gula-gulanya, si kecil meneruskan langkahnya....seketika itu..anak kecil itu terdengar jeritan kecil di belakangnya.....
'kakak...kakak!!!..jangan!!'..
jerit si adik yg sedari tadi ditinggalkan di pinggir jalan...
daaaammmmmmm....!!
si kecil rebah ke bumi...bertaburan gula2 yang digenggam tadi....berguling tubuh kecil di atas jalan raya berbukit itu...tubuh mulus itu berhenti tatkala di tahan oleh bonggol jalan raya....darah berlumuran di wajah....kaki terasa pedih sekali......orang ramai berlari mendapatkan si anak kecil....si adik menangis berlari mendapatkan kakaknya yang lemah di situ....sayu melihat seorang wanita tua memangku tubuhnya...suasana menjadi hiba....anak kecil tadi di langgar sebuah motosikal...wanita tua tadi membawa anak kecil itu ke kedai runcit tadi...menampal 'handyplast' pada pipi kiri anak kecil itu...dengan harapan darah yang mengalir berhenti seketika...'kedua2 kakak dan adik menangis...saling berpegangan tangan...

Anak kecil tadi di hantar pulang ke rumah....tiba di muka pintu...kakaknya terkejut melihat pakaian sekolah adiknya dibasahi darah....
'Mak...!! adik...adik...!!
segera menjerit memanggil ibu...ibu sedari tadi memasak di dapur berlari di muka pintu....mendapatkan anak kecilnya....
'Ya Allah....apa yang terjadi???'
...tubuh longlai itu di rangkul...di peluk erat2...kesemuanya menangis hiba.....ibu membawa masuk anak kecil nya...di salinkan pakaian berdarah itu dengan gaun berwarna merah jambu...segera mencapai telefon rumah....menghubungi si ayah agar segera pulang....selesai meletakkan ganggang telefon...ibu membuka lekatan 'handyplast' pada pipi anaknya itu...
'Ya Allah, berlubang...'
ibu terkejut..sayu melihat anaknya yang menangis menanggung kesakitan...

Ayah pulang...tidak sempat masuk ke dalam rumah....si ibu sudah pun sedia di muka pintu..mendukung anak kecilnya....memasuki perut kereta menuju ke klinik berdekatan...anak kecil itu sudah tidak berdaya lagi...hanya air mata mengalir deras membasahi pipi...
'kulitnya masih muda...sayang jika dijahit....biarkan ia bercantum sendiri...'
ujar doktor setelah selesai merawat anak kecil itu...anak kecil itu sudah mula berhenti menangis...namun esakan tangisan masih kedengaran putus2 berombak di dadanya...luka2 di tubuh di sapukan dengan ubat-ubatan...sekali lagi si kecil menangis melihat jarum panjang yang bakal singgal ke punggungnya...puas si ibu dan doktor memujuk....akhirnya si kecil akur...

Malam itu....si kecil tidur nyenyak..keletihan..sesekali wajahnya bertubi-tubi dicium ibu...ayah..kakak...abang.....adik...juga saudara mara...menangis teresak-esak si kakak di sisi adik kecilnya....sayu melihat wajah adiknya berbalut...

Mentari menyinarkan sinar paginya.....si ayah dan ibu membawa ank kecilnya ke hospital Kuala Lumpur untuk pemeriksaan lanjut....anak kecil itu demam..badannya panas...beberapa kali muntah sewaktu dalam perjalanan ke hospital...doktor melakukan pemeriksaan menyeluruh termasuk Xray....
'tiada kecederaan dalaman,otak juga tidak cedera....demam kerana badannya terlalu lemah...dia perlukan rehat secukupnya...'
jelas doktor berusia lingkungan 30-an itu....

Anak kecil itu memegang sebungkus roti kacang...sambil bibirnya menyedut air kotak soya yang ibu belikan...kepalanya pening....lemah...ibu segera mendukung erat...anak kecil itu memeluk erat ibunya....tertidur di pangkuan ibu...

Sudah 2 minggu tidak hadir ke sekolah....anak kecil tadi semakin sihat...cuma wajah masih berbalut akibat luka kemalangan...kawan-kawan menyapa penuh persoalan....
'mengapa dengan wajah kamu'
...si kecil tersenyum....tidak berkata apa.

Kini....15 tahun sudah berlalu...anak kecil itu sudah pun dewasa....kini seorang gadis,memiliki perwatakan tersendiri.....

Sambil membetulkan lipatan tudungnya di hadapan cermin,terlihat parut kecil di pipi kirinya.... mengingatkannya pada peristiwa itu...membuktikan betapa kasih dan sayangnya ibu dan ayah....segera dia mencapai beg sandangnya...hampir terlambat untuk ke kuliah.....

15 tahun lalu,anak kecil itu adalah DIA...dan DIA adalah AKU........

Jumaat, 31 Oktober 2008

Sebuah Kisah Hidup....

Setiap kali tiba akhir semester...aku pasti teringatkan sebuah kisah dalam diari hidupku....kisah yang seringkali berputar bermain di kotak fikiranku bila tiba saat cuti semester....adakalanya....aku tersenyum sendiri....kisah ini bukanlah suatu yg membahagiakan.......ku coretkan di dada permata nusantara..satu pengalaman....satu iktibar...

2 tahun lalu...

Cuti pertengahan semester bakal tiba 2 minggu sahaja lagi...aku menemani sahabatku saudari fiq ke sri putri....fiq ingin membeli tiket pulang ke kampung...tiba di situ..terus fiq menuju ke satu kaunter tiket...kata fiq...dia sudah selalu membeli tiket dengan lelaki itu...helmi namanya...aku yg pada mulanya enggan membeli tiket untuk pulang ke KL nanti..entah mengapa mengubah fikiran...kebetulan wang kocek mencukupi...akhirnya...kami berdua mendapat tiket pulang pada tarikh yg sama....cuma destinasi berbeza...tiket fiq jam 7.30 malam...dan aku pada jam 8.15 mlm...

Hari yg dinanti telah pun tiba...ku lihat fiq tersenyum sepanjang hari...xsabar pulang ke kelantan..bertemu ayah bonda yg sudah lama tidak bersua...dengan beg pakaian sederhana besar....fiq melambai di muka pintu rumah....mengucap salam untuk pergi...'hati2 ya'...pesan ku...fiq bertolak dahulu ke sri putri....aku pula menyusul kemudian nanti....tidak sampai 20 minit kemudian...sedang aku menyiapkan diri untuk ke sri putri...aku menerima kiriman sms daripada fiq....
'tiqa...ada rm60 tak...nanti tiqa smpai sri putri..kite nk pinjam'
..aku hairan...bukankah sepatutnya bus yg dinaiki fiq sudah bertolak...sms itu kubalas
'tiqa ada rm40 je...nk draw xsempat'
...fiq membalas
'tak ape lah..tiqa datang sini dulu'
..sms terakhir ku terima itu membikin hatiku gundah...apakah sebenarnya terjadi....

Malam itu..aku menaiki teksi....tiba di sri putri...tercari-cari di manakah temanku fiq..akhirnya..ku temui fiq di hadapan kaunter tiket helmi...kaunter itu tutup....lantas aku bertanya..
'kenapa fiq..napa xnaik bas...'
....dengan raut wajah hampa fiq membalas....
'tiqa..kite kena tipu...'
....terpana aku di situ...darah bagaikan tidak mengalir ke wajah....xpernah ku alami seperti hari ini...
'dah tu mcmne'
aku bertanya mengharapkan buah fikiran mencetuskan idea....aku menghubungi helmi...katanya dia pun ditipu...aahh...aku tidak percaya pada penipu...kalau dia ditipu...mengapa tidak dia beritahu pada kami lebih awal...'penipu mengatakan dia ditipu......helmi penipu....'..tanpa ku sedari....manik2 jernih setitis demi setitis gugur membasahi pipi....aku hubungi abah....mendengar suaranya..jelas abah dan mak sedang risau...

Tiada mesin atm CIMB mahu pun MAYBANK di situ...paling dekat mesin atm BSN yg tiada MEPS...aku mengajak fiq..berdua kami berjalan kaki melangkah dalam kepekatan malam.....jam menghampiri hampir pukul 10malam...mujur ada wang dalam akaun...fiq ingin meminjam kerana dia tiada akaun bank BSN....selesai mengeluarkan wang...terkedek2 aku dan fiq menuju semula ke kaunter2 tiket sri putri....susah mendapatkan tiket saat2 akhir...apatah lagi musim cuti bigini...aku perlu balik malam iu juga....lusa pula kenduri perkahwinan satu2nya abang aku...

Alhamdulillah...ada 2 tiket ke KL jam 11.45malam...dengan harga yg agak tinggi...fiq terpaksa ikut aku pulang ke KL...kerana tiada tiket lagi untuk ke Kelantan... di dalam bas....aku tak manpu untuk tersenyum....
'fiq...xmungkin tiqa dapat lupakan apa yg terjadi saat ini....'
bisikku...lantas menutup mata...cuba mencari ketenangan...hati ku sakit....

YA ALLAH....aku insan teraniaya...hanya padamu ku berserah....memohon dipermudahkan jalan hidupku......

Rabu, 29 Oktober 2008

Nora - Secebis Harapan

Tika keheningan aku bagai dibuai
Dinginnya malam yang panjang
Tika kegelapan sayu unggas berdendang
Mengubat hati yang rawan
Bagaikan dinginnya malam yang suram
Begitulah diriku diibaratkan

Dalam kesamaran ku rempuhi ranjau
Biarpun payah ku teruskan
Siapa memandang tidakkan ku hirau
Biarpun pedih ku tahankan
Jamahlah bintang
Beri daku sinaran
Semoga hati ku cekal

Akan ku teruskan walau harus ditelan
Seribu nista di tangan

Terbanglah hai unggas bebas di awan
Agar kan tercapai sinar gemerlapan

Tuhan ku inginkan secebis harapan
Hanya padamu ku serahkan
Apakah kan ada ketulusan jiwa
Yang menilai ku seadanya

Tuhan ku inginkan secebis harapan
Hanya padamu ku serahkan

Tuhan ku inginkan secebis harapan
Ku pasrah padamu Tuhan
Tuhan......

Isnin, 13 Oktober 2008

Nostalgia Biji Saga

3 tahun menetap di Negeri Melaka menemukan aku dengan deretan pohon indah di sepanjang susur jalan persiaran pegawai...di situ berdiri gah teratak berpuluh keluarga pegawai tentera....sewaktu itu aku masih kecil...dahulu pohon itu tidak pernah aku ketahui apakah namanya..menjatuhkan butiran2 kecil bewarna merah menyala....apatah lg ketika musim angin membadai...saat hadirnya teduh petang...terbongkok2 aku mengutip butiran kecil itu....memasukkan ke dalam mangkuk kertas yang aku lipat sendiri...menjadi permainan bersama kakak dan adik...kami hanya mengenali butiran kecil itu sebagai 'biji saga'....entah mengapa...mengutipnya menjadi hobi kami yang masih kecil...lingkungan usia 5 hingga 7 tahun...kehidupan di dalam kem tentera agak berbeza dgn kehidupan di bandar2 besar...jalan pesiaran pegawai..suasanya agak sunyi sentiasa...sesekali terdengar deruman enjin trak2 askar meyusuri jalan itu...aahh..aku rindu suasana petang itu...angin bertiup sepoi2 bahasa..aku ketawa adik dan kakak urut gembira...kini pohon itu tidak pernah lagi ku temui...biji saga juga tidak lagi menjadi permainan...andai ku temuinya lagi...alangkah indahnya jika aku dapat mengajak anak2 saudara ku mengutipnya...biarkan mereka turut rasai indahnya 'nostalgia biji saga.....'

Khamis, 9 Oktober 2008

Cintaku Bersemi kembali

Tidak pernah terlintas di fikiran ingin menjadi penulis yang hebat..lantang dengan palbagai bicara..cukuplah sekadar berkarya untuk kepuasan sendiri...aku melihat kebelakang..melihat satu persatu pengalaman lalu...baru hari ini aku sedari..aku sebenarnya telah lama berkecimpung dalam dunia penulisan..mencipta episod sbg pemidato sekolah seawal usia 12 tahun...masih segar di dlm kotak ingatan tiap2 bait perkataan teks pidato bertajuk 'Masalah Sosial Di Kalangan Belia'..yang mejadikan aku pemenang pertama ketika itu..meningkat sekolah menengah..bakat terpendam itu tidak aku persiakan..seringkali aku sertai pertandingan pidato yang dianjurkan..xmampu aku lupakan tatkala mewakili sekolah sempena minggu penghayatan islam peringkat daerah gombak sewaktu tingkatan 3...guruku hampir menitiskan air mata kerana kagum melihat aku berpidato...xsangka ya aku bisa menyentuh perasaannya...aku menulis sendiri hampir kesemua teks2 pidato yang pernah aku sertai..kali terakhir aku berpidato sewaktu di matrikulasi..mewakili tutorial dlam kuliah Hayat 3...baru sahaja mengakhiri mukadimah bicara...belum sempat menyampaikan hujah pertama...dewan kuliah gamat dgn tepukan gemuruh dari sidang dewan...mjadikan darah yg mengalir dlm tubuhku semakin gemuruh...kenangan manis terukir pabila aku diumumkan sebagai pemenang tempat pertama...

Aku melihat lagi ke belakang..saat menuntut di Maktab Rendah Sains Mara Mersing...guruku meminta aku menulis tentang sejarah Maktab untuk di terbitkan dalam majalah Maktab edisi pertama...petemuan dgn ayahanda Ijam membolehkan aku mengumpul segala fakta sejarah sebagi bahan penulisan nanti...akhirnya...aku tersenyum melihat hasil penulisan itu diterbitkan pada helaian awal majalah Maktab...

Bagaikan ingin ketawa bila terfikir aku pernah menyertai pertandingan membalas pantun di Maktab ketika Tingkatan 4...pantun yang aku karang sendiri...karya penulisan yang xpernah ku terfikir.

Aku tersenyum bila teringatkan sajak pertama yang aku karang sewaktu berusia 14tahun..mewakili sekolah sempena minggu aplikasi sains daerah2 negeri selangor dlm pertandingan mendeklamasi sajak...sewaktu membelek2 majalah sekolah...sekilas aku terpandang karya sajak pertama ku tercoret di satu helaian majalah itu...siapa yg menghantarnya aku sendiri tidak tahu..ketika di tingkatan 4...Miss Fairus menyuruh kami menulis 'poem' utk subjek bahasa inggeris...terharu bila 'poem' yg ku tulis bertajuk 'Langkawi Island' itu di tampal pada board di belakang kelas...hanya dua 'poem' sahaja yg terpilih...poem milikku dan Nadirah Hanim...Poem 'Langkawi Island' menceritakan pengalaman ku tatkala melwat ke pulau itu...Miss Fairus sempat mencatit 'Let's go together' di bawah helaian poem itu....menunjukkan keinginannya melihat pulau itu seperti yg aku gambarkan....

Sejak menjejak kaki ke UTM....aku tidak lagi melibatkan diri dalam bidang penulisan...

Kini...cintaku dalam bidang penulisan kembali bersemi....kalian boleh membaca beberapa sajak atau puisi yg aku karang sendiri beberapa bulan lalu sebagai mengubat rindu dalam bidang penulisan ini...

Menanti Ombak D' Sisiran
Biar Hati Berbicara
Leraian Rantaian Sebuah Pengertian

Biar pun ada yang berkata..'permata nusantara jiwang'....namun xpernah aku ambil pusing...kerana bagiku...asalkan kena pada tempatnya dan tidak menyinggung perasaan mana2 individu...Tiada batasan dalam berkarya..

Semangat Dalam Diri

Sekian lama tidak menjengah mahupun menulis sebarang entri di laman permata nusantara..ada yang bertanya tiadakah sebarang entri terbaru? sebenarnya terlalu byk perkara yg ingin di kongsi bersama...tp adakalanya dirasakan mungkin tidak perlu di bentangkan di dada permata nusantara...lebih baik ia menjadi sejarah di dalam hati...

Kini laman permata nusantara telah pun saya ubah dengan template yang baru......tetapi isinya masih kekal seperti dulu...menjadikannya berwajah baru dgn harapan anda semua merasakan sedikit perubahan...saya memilih hijau sebagai latar belakang untuk memberikan satu susana yang 'segar' dan mengembalikan semula 'semangat dalam diri'....insyaallah saya cuba untuk menerbitkan entri2 terbaru yang lebih kepada perkongsian ilmu...pendapat dan sokongan daripada anda semua amatlah di alu-alu kan...

Rabu, 24 September 2008

Menanti Syawal

Seminggu sahaja lagi umat islam bakal menyambut kedatangan syawal...sekaligus merayakan Eidulfitri....terima kasih kepada semua pegunjung blog permata nusantara samada yg setia membaca setiap post yang diterbitkan mahupun sebaliknye...sokongan daripada anda semua begitu saya hargai...Apa pun...di kesempatan ini...saya ingin mengucapkan...

Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Maaf Zahir Batin kepada sesiapa sahaja yang sedang membaca post ini....semoga kedatangan syawal kali ini...bakal menggembirakan hati anda semua....moga bahagia menyambut aidilfitri di samping keluarga tersayang....

p/s: berhati2 di jalan raya ya...ketahuilah org yg tersayang sedang menanti kepulangan anda...('_')

Isnin, 22 September 2008

Sekeping Nota...

Tengahari td aku bercadang keluar ke JB...membeli sedikit keperluan untuk hari raye nanti...dalam perjalanan, sekilas aku terpandang sekeping nota didalam raga skuter ego milikku....seketika kemudian, aku singgah di Kolej Tuanku Canselor, berniat utk draw sedikit wang..lantas aku mengambil nota td dan membacanya sekali lalu...dan pastinya membuatkan aku tersenyum....cuba kalian baca ape yg tertulis pada nota itu...no telefonnye telah pun aku kaburkan dgn tujuan mjaga privacy penulis nota ini...khuatir dpersalahkan andai dirinya dihujani panggilan dari pemanggil2 misteri pula selepas ini....

Jawapan ku begitu mudah sekali...aku xberminat untuk menjual skuter ego kesayanganku...dan sudah pastinya xdapat aku tunaikan permintaan penulis nota itu..lantas aku terfikir, mungkin penulis nota itu di kalangan student foreigner...kerana aku tinggal di blok yang sama di diami oleh student2 foreigner di Kolej Perdana...malah kebanyakan mereka tinggal berkeluarga.

Tanpa berfikir panjang lagi...aku meneruskan perjalanan...menuju ke destinasi yg di tuju...

Rabu, 17 September 2008

Itu Dahulu......

Minggu lalu..Entah mengapa hatiku begitu mendesak utk pulang ke rumah...aku turutkan kata hati....ptg khamis, aku lantas menyiapkan segala kerja tertangguh..bertemu pensyarah atas urusan PSM...mlm tu juga aku balik dan smpai KL jam 3.15pagi...hujan rintik2...kesejukan membaluti segenap tubuh..5hari aku habiskan masa di rumah...berbuka bersama keluarga...tp ini bukanlah cerita yg aku nk smpaikan...sekadar mukadimah bicara..eheh

Urusan di UTM masih byk blum selesai..so tengahari semalam..my sis tolong hantar ke pudu raya...so..cite yg nk dismpaikan bermula disini....

Entah nape my sis xnk ikut melalui 'Dataran Merdeka..so die decide nk lalui Jalan Tunku Abdul Rahman...menyusuri sepanjang jalan itu...aku melihat bangunan sekeliling..kelihatan manusia sekitar 'sogo..pertama complex..globe silks store..Gedung Harrison's.....dan byk lg lah..tak tersebut..kedudukan masih xberubah...terimbau kembali seribu kenangan...sewaktu kecil dahulu..disitulah tempat yg slalu mak dan abah bawa kami adik beradik utk shopping raya...termasuk lah shopping untuk barang masuk sekolah...begitu juga di Jln Masjid India..
dahulu...parking kete mudah...di belakang deretan bgunan butik2 dan restoran di jalan tunku..ada satu ruang parking lot yg besar....tp sekarang...dah didirikan bangunan CIMB...dahulu...selagi xlengkap pakaian dan kasut raya dan peralatan sekolah..selagi tu xkan pulang...
penat berjalan...abah dan mak bawa kami adik beradik makan kat 'Restoran Insaf.....smpai hari ini...restoran itu masih di situ...aku xpenah lupa suatu ketika dulu...di suatu penjuru restoran itu lah kami sekeluarga makan tengahri tatkala aku sgt keletihan kerana xdapat lagi mencari pakaian sekolah yang sesuai...smbil menghadap tingkap restoran tingkat atas itu aku terpandang gedung 'Tang Ling....dan akirnya pakaian sekolah yg sesuai dibeli disitu...aku kagum dgn Mak abah....begitu sabar melayani kerenah tujuh org anak2nye...ade yg menagis...ade yg keletihan...tp mereka berdua kelihatan begitu sabar sekali...


Itu semua dahulu...namun sekarang...pakaian kasut semua dibeli sendiri...mak kata...kami dah dewasa...dah mampu memandu sendiri ke shopping complex...dah pandai memilih sendiri..dah pandai berdikari...

Hampir ke penghujung jalan tunku abdul rahman...my sis begitu pantas membawa kereta membelok ke kiri..menuju ke pudu raya...aku menghela nafas panjang...cuba sematkan dan munyusun smula kenangan lalu di dalam hati...xkan pernah kulupakan ape yg pernah ku lalui
...terima kasih Mak dan Abah yg selama ini byk berkorban utuk kami...Kak Long, Kak Epit,Abg nuar, Kak Acun, Akmar, Azirah...dan Aku....

Khamis, 11 September 2008

Lagu Raye D' Eidulfitri...

Assalamualaikum...masih belum terlambat if nk ucapkan SeLAmaT BeRPuaSA kepada semua umat islam di seluruh dunia...mcmne eh puasa korang tahun nie?? ok? penat? suke? bahagia?...ape2 pun...moga melalui ramadhan dgn sempurna...

well...last sunday i went to Jusco TMN universiti....dah mula berkumandang lagu2 raye...eheh...if ikutkan...baru je seminggu berpuasa...tp setiap antara korang mesti ada lagu raye yang korang suke dgrkan...setiap kali hari raye...if korang dgr lagu tu...ada yg rase sayu....syahdu....gembira....sedih...mcm2 lagi lah....eheh...why dont u share with me and friends tentang lagu raye yg korang suke...for me... i love the song 'sepasang kurungan biru'...sape nyayi ek...xingat plak...lagi satu lagu nie....xingat tajuk...tp lebey kurang cmnie la lirik die....

indahnya sungguh di hari raya....
ramai orang bersuka ria....
sanak saudara...saling berkunjung...
lalala.....


so...korang suke lagu epe eh....??

Rabu, 3 September 2008

Pengubat Rindu....

Doakanlah untuk dirinya....
Akan terubat segala rindu....
Moga Allah memberkatinya....

Jumaat, 22 Ogos 2008

MAHA 2008 - Promotion Team

Assalamualaikum...masih lagi dalam suasana cuti...xkire lah cuti sekolah mahupun cuti mid term IPT yg akan berakhir 2 hari je lg...so..hope dat all of u guys out there dah memanfaatkn cuti kali ini dgn sebaiknya...for me..as usual,each time holiday..i'll take part to participate in any promotion event...thus,this year...i participated the FAMA promotion team at MAHA 2008 as a promoter...there are 10 new products under FAMA that were introduce during MAHA 2008 under the brand of AGROMAS.....Im sure quite many of u guys already familiar with AGROMAS brand...exspecially the "kaya madu with honey"....so delicious..u should try it..so far..i've joined the promotion team for 3 years included the promotion at MIHAS 2006,SMIDEX 2007,HARI PELADANG PERINGKAT NEGERI KEDAH 2007,ISLAMIC APPLICATION EXHIBITION 2007,MAHA 2008 and quite a few promotion at several shopping malls around selangor and KL...I've earned many experiences...learning customers behavior and how to covince them to buy our products...we also did cooking using agromas products to make the samples for tester...eheh..now i knew how to make rendang and paprik ayam easily...just using agromas products...everything just like a piece of cake...make ur life easier....ahaks...well...MAHA 2008 will be over by tomorrow....so..for those who still haven't visit yet...dont miss it...this big agriculture exhibition only held once in two years....adios...

Selasa, 12 Ogos 2008

ID faMiLY DaY....

hype..Dah lama x update "permata nusantara"...so...lets look at this post....i just wanna share with all of u out there..exspecially for IDC members at UTM...IDC comittee was organized an event as what we called as "ID FAMILY DAY"....it was held on last saturday around E06 studio..for those who coming...thank you so much sebab support your own club...if bukan kite nk support...then sape lagi kan????....eheh...tepuk dada...tanya akal....kpd first year...u all memg sporting...kpd final year...i love u all so much..lets all the events keep memorable stories between us...ahaks....so...this are the pictures taken during dat day...yg paling besh skali ialah belon air dan futsal...eheh...first futsal game in my life..so besh2...i like it...well...walaupun xsampai separuh yang dtg...but the games of the event were really fantastic...i never played futsal before...this was the first futsal game in my life.......they asked me to be defender....ahaks...quite mncabar gak la...tp 2 hari aku sakit badan...sebab aku jarang bersukan..eheh...buat malu je...tp xpe la...yg penting kite enjoy sekali sekala dgn perkara yg berfaedahfor the next coming events....masih lg dlam perangcangan IDC comittee...nantikan 'ID berbuka puasa' and "ID Raya'...coming soon......korang jgn lupe bawak balik kueh raye ye.....bleh kite mkn bersama2.....baju raye pun jgn lupe bawak balik UTM...

Sabtu, 2 Ogos 2008

Mari Belajar Membuat Kek Batik...

Hi everyone..today me and my friend were enjoyed buat kek batik..eheh..first time buat sendiri..so besh2..i thought susah..but actually senang je..cuma samada sedap or xsedap..so..mari kite tengok cara2 membuat kek batik nie..

First of all..kena la beli bahan2 dulu..kitorang beli kt jusco tmn u je..biskut marie 600g,susu pekat 1 tin, telur 2biji, butter cup,gula,milo dan koko.Mula2 cairkan butter dengan suhu sederhana,..stir it with eggs and sugar..Then...masukkan susu pekat dan kacau sampai sebati la..Next...add MiLo and the CoCoa powder...ikut korang la nk add bpe byk...kitorang pun main agak2 je..eheh...kacau sampai sebati yea...Then..patah2kan la biskut marie..xkisah la nk patah kan mcm mane pun..asalkan jgn bg hancur sudaa..Lepas tu..masukkan biskut marie td into the mixture...dan gaulkan hingga kesemua biskut2 tu disaluti dgn Cocoa mixture td..Then...masukkan hasil gaulan td ke dalam loyang..dan cuba la mampatkan ia dengan sudu ke...atau ape2 je la yg bleh bagi permukaan campuran tadi jd rata kat dalm loyang tu..kemudian..biarkan ia sejuk dan keras...
And lastly...potong dan hidangkan di dalam pinggan..mangkuk pun bleh gak la..rumah org bujang xbyk pinggan..lagi2 student cm kitorang nie..eheh....SeLAmaT mEnCUbA ya..

Khamis, 31 Julai 2008

cRiTicAL HOMEsiCk

One of my friend viewed my blog "Permata Nusantara" yesterday...and he told me that why everything look sad...it seems like the person who own the blog is not happy... i then told him that i will cheer up "Permata Nusantara" later on...but he said...

"dont cheer ur blog...
but cheer up yourselft first..."

Well...from many of my friends...only him noticed it....(eheh..at least)


Happy blogging to all...owh..critical homesick...wanted to go back home..but only can be in my dream during nite sleep....eheh..lets cheer up yourself...with anything dat can make u happy...nk watch movie at the cinema...but all friens are busy will their own agenda..inclusive the kursus kahwin on this weekend...loh..im not ready for that..later on lah...thus...stay at U4...doing my PSM....

Selasa, 29 Julai 2008

Selamat Berbuka Puasa...

Hari ni ntah kenapa kawan2 aku teringin nk makan steambot...so..oleh kerana dekat setahun lebih gak la kitorang xwat steambot mcm dulu..so we all decided nk bwat makan2..lagi pun ada yg berpuasa..lepas kelas inovasi..kitorang gi giant beli bahan2 mentah...tp diorang yg pilih bahan2 tu..sebab aku dah hilang leka cari majalah kt U mall tu..eheh...so....ini lah antara bahan2 yang dah diorang pakat2 beli...cukup la untuk 6 orang makan..itu pun berlebih...heh..



Aku cite sket la cara nk menyediakan kuah atau sup steambot nie..mula2 hiris bawang merah, bawang putih dan cili padi..didihkan air dan masukkan bahan2 yg dah dihiris tadi beserta dgn 2 ketul kiub tomyam..bubuh garam secukup rasa...kemudian..bila da berkumpul ngan kawan2...masukkan je la bahan2 steambot yg da dibeli td ke dalam kuah steambot tu.....tp before tu basuh la dulu bahan2 tu...Akhirnya..ini lah rupa steambot yang kitorang bwat..bertemapt kt U4 Kolej Perdana...eheh..aku tolong amik gambar je sebenarnye...well...selamat mencuba..

Menanti Ombak di Sisiran...

Kau menyendiri....
Menyelami lautan sanubari mu sendiri...
Ahh..terasa deras dipukul ombak rindu..
Tegar menanti...
bilakah saat ombak rindu bertemu sisiran pantai..

Kau kunci dasar hatimu...
Tak sedikit pun kau mencuba..
Mencuba layari ombak rindu ke tepian...
Kau biarkan rindu karam di dasar jiwamu..

Dan aku....
aku umpama pepasir sisiran pantai...
Setia menunggu sang ombak...
Membawa rindu yang kau karamkan di dasar jiwa mu....

-Sang Bayu 29 julai 2008-

Jumaat, 25 Julai 2008

Sad story in life....

As dr. dzul told us to design an equipment for handicap or OKU(org kurang upaya)for the major project, so i made some research on existing equipments...i noticed that some of existing products for person who get physical impact may also use by OKU... and thus i already decided to design an orthotic equipment specialize for hand...i then went to meet dr dzul to discuss with him about it...but he said to me a hand orthotic is only for discover any internal injury and may not use for permanent OKU...thus i have to change to another product..i was quite frust as i am really interested on orthotic equipments...I am actually wanted to do the research of my major project concuerently with my undergraduate project (UGP)..thus i have to confirm the product that i wish to design for ID major project so that i can confirm my UGP title as well.. As dr dzul did not agree with my idea...i then made another research and decided to design a walker for disabled OKU...and thus. my UGP title is "To do Research and Design an equipment for disabled-walker".... But unfortunately..after i confirm the UGP title with the faculty yesterday, Dr dzul suddenly change the brief of major project today...The OKU equipment change to "equipment for special needs"...it means that a hand orthotic can be design for this major projects...i was really2 frust and disappointed....why dont him just make everything clear before..this project will take 2 semesters of duration...at least i can design something that i really interested to...but it was already too late....i just cant do anything except just proceed with my ID major project and my UGP with the title that i already confirmed with the faculty....to design a walker for disabled....huh...what a sad story in my life....i just dont want to think about hand orthotic anymore..it make me really hurt...

owh god....help me to fall in love with all the things that i am going to do......amin..

Sabtu, 19 Julai 2008

Sang Bayu...

Sesekali wajahku menoleh ke arah beranda rumah...langit masih pucat kebiruan...mencurahkan hujan yang sesekali meniupkan hembusan bayu menghempas kedinginan pada tubuhku...aku masih lagi meneruskan kerja.. di hadapan komputer pada kedudukan yang agak selesa...namun tiupan sang bayu yang semakin manja membelai sisiran rambutku menggamit aku bangkit meninggalkan seketika ruang kerja..lantas kaki menuju ke beranda..menikmati suasana petang yang segar..aku berdiri..melihat jauh ke arah lebuh raya sri putri...hembusan bayu sekali lagi menyapa...membawa hati dan perasaan ku pergi bersamanya...terkenangkan ayah bonda di kampung halaman...ingin saja aku jadi seperti sang bayu...bebas bermain di segenap penjuru dunia...cubaku pejamkan mata..membayangkan sang bayu membawa perasaan dan hati ku ke pangkuan keluarga....hanya kerinduan yang menemani diriku saat itu...sang bayu masih belum puas menyapa..sekali lagi meniup secicip kenangan luka antara dua manusia...ke mana perginya janji yang masih belum dikota..aku mendongak ke dada langit yang semakin pucat...harapan melihat sang pelangi semakin pudar...seolah-olah menggambarkan perasaan ku saat itu...

sang bayu..sampaikan salam rinduku buat mereka...aku kan pulang membawa berita..mengukir seribu makna...

Jumaat, 18 Julai 2008

Mental Load.....

Everything seems like went wrong lately...my mind full of the things that need to be settle in this 2weeks...sometimes i am quite blurr..."what im doing hah...???" mix up and confuse are normal thing in my life...and at this moment..i feel sick thinking of the title of my undergraduate project and also for my Major design project for this final year..and i ever think of to get a motivation session somewhere...but when i thimk about it over and over again...why dont just i pray to god...to help me showing to the right path...and thats the best way to motivate myself....

I began to feel stress...owh..thats not good for my health...with only thingking of my major project for this semester already make me got headache ...with the theme of equipment for handicap, my mind pictures everything about many products for handicap...owh..overload already...mental load and mental strees.....i better finish my Industrial Training Report before anything goes wrong...

Khamis, 10 Julai 2008

Finally...

Today will be my last day practical at Acicc...task 12 was completed yesterday at 8pm with a mock up..but still not present yet to the studio head, Abg JAt..he went out to meet client...owh my god..he still not sign my log book for 4 weeks...(i put my log book on his table...after the next week i took it back...and then i put it back again..and today i took it again...but his signature was still empty..)...he was really busy lately..well, as all the tasks were completed,i am free today..but Kak Siti went out and kak Ina took MC..thus...i have to answer all the calls..being a receptionist.."ACICC Malaysia,good morning,may i help u?"..(eheh..)

I just cant believe dat 10 weeks at ACICC will be over just in a few hours later...12 tasks given still not make me satisfied with my artworks...but honestly..12 tasks that already done taught me a lot in grpahic design that i never got a chance to learn before.

I am doing industrial design course at UTM currently, quite a few of my friends asked me..why i choosed advertising & graphic company for my industrial training..its a different field..but for me, i have my own reason..let le clarify...

I dont have the talent in doing panels for my project presentantion..as at UTM, we never been teach how to use adobe photoshop,illustrator & indesign softwares..all of the softwares are explored by myself... even sometimes i used the softwore incorrectly...the first thing that if u want to attract people to see ur project work is by showing great visual presentation...the flow of the contents..how u arrange and visualise it in ur panels's projects...but i dont have such that talent...thats why im here...to learn & improve my visual presentation..not only for my projects presentation..but also for my future career...Abg Jat many times said to me..."it all depends on u,grab everything here,learn whatever it takes..apply it on industrial design..." (i wont forget..)...

Well...utm..wait for me..i'll back to settle everything...

Isnin, 7 Julai 2008

Hari Mendatang Yang Kurasakan....

Tatkala rakan-rakan seperjuangan ku telah kembali ke landasan perjalanan ke mercu kejayaan...aku masih bergelar trainee latihan industri..hari-hari mendatang makin membuatkan aku tertekan...sejak seminggu yang lalu..inilah kali pertama aku melayari internet di hotseat studio..if x..broad band kt rumah je la jawapannye....baru sahaja selesai FINAL ARTWORK (FA) untuk task 11 : Packaging Design.....FA is a final stage in design progress before printing...dan FA juga telah membuatkan urat-urat kepala ni pening..(nak gigit kacang pun sakit..isk3)......owh..task 12 kini sedang menanti sentuhan grafik dariku...Job Memo dah pun diterima...ye...saya nak buat la ni encik jr grafik designer...owh..Task 11 pun x submit lg kat Studio Head...ye..saya burn cd skrg...

Ahad, 6 Julai 2008

I am 22...

A couple of days ago..i went back home quite late..around 7pm as my art work haven't finish yet...when i arrived at home...i rang the bell and from outside...i saw eimran and emilyn ran toward the tinted and transparent door..they quickly opened it when they saw me and all of us were smiling to each other...i entered my house and said..."we gonna have a birthday celebration today..who's birthday is it?"...emilyn quickly looked up and said..."happy birthday mak cik & mak su"..
well..dat day,4th of july 2008 was my 22nd birthday...inclusive my twin sister, azirah.we celebrated our birthday at my sister's house..well,it was just a simple celebration with a chocolate cake,kfc,fried nooodles and others..just to make my nephew and nieces happy as they are really excited to celebrate anybody's birthday in my family... (of course kena ada present for them eventhough bukn doirang punye birthday pun..it's a must)...well..dat day make me realized that..."aku masih mempunyai dan di punyai"....my family.."to love & to be loved"...but deep inside my heart...i waited for someone's wish...did he forget the date...or he just wanted to forget all about me...only he and god know....may Allah bless him....

Isnin, 30 Jun 2008

Biarkan Aku Sendiri...

Hadirnya tak pernah ku pinta..
Perginya jua tak pernah ku duga..

Dia datang dan dia pergi...
Namun tak kan pernah cuba untuk kembali...
Meninggalkan aku sendiri..
Kekecewaan membaluti segenap jiwa sanubari..

Hidup bagaikan tidak bererti...
Biarkan aku sendiri...

-Sang Bayu 30 Jun 2008-

Jumaat, 27 Jun 2008

Logotype Design

Item: Logotype Design (task 5) for new drink product : Chococino instant powder
Client : FAMA
Design Approach: Healty & Exclusive
Junior Art Director's comment : Typography not exclusive enough
Studio Head comment : Need to enhance on typography knowledge

Print Advertisement

Item: Print Advertisement (task 3)
Client : IJN
Design Approach: loving & caring (client doesnt want any image that relate to IJN such as medical equipment,building, etc)
Art Director's comment: Need to improve on the fundamental of design (guide line,reasonable type of font,colors of design approach based on job brief)


Souvenir Programme Book

Item: Souvenir Programme Book (task 7)
Client: FAMA
Supervisor's comment: Not dare to use the colors and have to achieve on logotype design








This is not under my control...

Everyone difinitely has perkara yg xmasuk akal or in other word yg agak kasar dan mudah sket 'perkara bodoh' in his life ..at least once..just now i went to eat lunch with my collegues...mase tgh makan..abg bob told us about his friend...cite die lebey kurang cmni...just assuming that kawan abg bob sebagai si 'A'...pagi semalam,masa si 'A' on da way ke tempat keje..tiba2 ade police road block kt jalan raya..dengan keadaan yang masih mamai lagi di awal pagi...si A di arah kan oleh seorang polis trafik untuk berhenti di tepi jalan raya...tujuannya untuk check road tax ngan lesen je...si A pun mematikan enjin dan turun drp motonya...kemudian membuka seat moto..dengan tidak semena-mena si A membuka tangki minyak,dan menoleh mencari hos petrol pump...dan apalagi..si polis yang menahan tawa segera menepuk belakang si A..well..the same thing happened to me...tp dengan cara yg agak berbeza...2 bulan lepas..disebabkan final paper ialah killer subjek 'kejuruteraan industri'..so dah semestinya i got less sleep...that morning...paper IE (industrial engineering) memakan masa 3jam untuk selesai menjawab di DSI...selesai paper..me and mid nk pegi pos moto kt JB...dengan otak yang dah jem sebab xleh nk jwb soklan IE tue...di tambah pula dengan xcukup tido..kitorang berdua pun gerak menuju ke JB..tiba di sana, kaunter nation wide tu plak da closed..so xleh nk pos...memg la tension mase tu...dengan panas teriknya..so kitorang decide utk balik smula ke utm...tiba di Uda..minyak pun da tinggal sikit..so we decided to drop by at the nearest petrol pump there...tiba di situ....after parked my scooter at pump number 3..i went to the payment counter and paid rm4...then, i walked back to the pump #3..sebab mid xnk isi minyak.so dia just parking kt belakang my scoot..sambil mulut xhenti membebel dan mengomel kt mid..i then naik ats scoot, stat enjin n left the petrol station..then i noticed 'nape meter minyak ni xnaik eh?'..."lewr...aku xisi minyak la...tp da byar..."...heh...i told mid and she laughed...pastu kitorang patah balik utk isi minyak...org2 kt situ sume tersengih cm hape ntah when they saw me...(aku wat bodo jerk...& isi minyak)..well..this stupid thing was accidently..not under my control...disebabkn my brain mcm xfunctional very well disbbabkn less sleep & stress on IE paper..tmbah plak xdpt pos moto...ehe! hope dis thing wont happen again....

Khamis, 26 Jun 2008

2 weeks remain...

Today i woke up a bit early as i have to send eimran to school before i went to work...i usually enter the hotseat studio at ACICC malaysia at 9 in the morning...but today..i entered the office (hotseat studio) before 9am..just before that..i went to restoran intan to buy my breakfast and i have been doing this since my first week at ACICC...now..its already 8 weeks spending my weekdays working at ACICC as a practical designer..so far, total of 9 tasks were done..included the graphic design of PNM booth, press ads,membership card, floor directory,souvenir programme book,logotype and the latest one was the rostrum design (industrial design) for reading campaign..and today, there will be task number 10...yesterday,my supervisor told me that he will give the brief on task 10 today...but he usually comes a bit late to work..so i have to wait for him...

weekdays at ACICC is fun...but sometimes i just got bored when there is no job for me...just sitting in front of the PC and do as what im doing right now....heheh!! when i got plenty of time off, i'll seat besides any graphic designer here to see their art work progress...and sometime they would ask me to make a mock up for the design.. but when there's a job for me...i absolutely dont have a time to surf the internet even to log in on my friendster profile...=)...at here, i'll go back home at 6pm...and usually i already got tired..

Day after day....there are only 2 weeks left for me to do the same routine that i had been doing almost 8 weeks before i leave ACICC...i earned many experiences here in advertising field which i never expected to. the staffs here are less than 20 people...there are only 12 staffs at hotseat studio (design department) which is only three woman including me...They are really supportive and helpfull in everything...in fact...i really miss UTM...to start my classes and meet my friends again...

Selasa, 24 Jun 2008

Priceless Experience...

hi guys...last saturday there were a photography session and video shooting at ACICC malaysia Sdn Bhd (place where i am doing my industrial training)...in fact..this company is an advertising & graphic company...we are currently in the middle of doing all the materials..(press ads..launch ads..booklets,bunting,folders,posters,buttons...everything on graphic for client: Perpustakan Negara Malaysa a.k.a PNM) for one big campaign..which is 'reading campaign' and intoduce to the public about the 'Sinar Pintar reading Club' that will be launch by the Queen on 2nd of July 2008 at PWTC...there will be many activities there from 2nd-4th of July 2008...averyone is welcome to participate especially for primary's school kids.. 11 talents (selected children to represent the client to convey and introduce to public about the reading campaign) were attend the photography session..some of them act as a doctor, a chemist, a musician, an archeologist, a civil engineer...and others..well...this is actually intended to tell to the public that by reading..a child can determine what she or he wanted to be when they grow up...here are some of the pictures that i took during the photography and video shooting session.. On that day..i helped kak siti to managed the children...and the one thing that made me laugh was that my colleuge gave me a box of make-up stuffs and asked me to make a bit touch up on the children (talents)..hah...i dont really know how to use all that stuffs in the correct way...(still blaja lg cara2 nk make-up)..i had no choice...i used everything that necessary to make the children look good...heheh...if u want to see the result of the touched up..u can see the children on newspapers begining on 2nd of july 2008..there will be also bunting along the main road in Kuala Lupur exspecially around perpustakaan negara...also the video where the talents tell why they love to read... here are some of the tagline of reading campaign: 'i love to read because its fun' 'i love to read because its cool and awesome' 'i love to read because its an adventure' 'i love to read because when i read,i know more,when i know more,i know everything'