Rabu, 3 Disember 2008

Persinggahan Yang Tak Pernah Diundang....

Saat aku menulis kisah ini...aku masih lagi diselubungi seribu persoalan misteri...apakah sebenarnya tujuan kehadiran ia di sini atau pun sememangnya ia telah lama di sini sejak dari azali lagi...wallahualam....

Berzzzz...Berzzzz!
getaran bertalu-talu telefon bimbit model K501i jenama Sony Ericson milik diriku menyedarkan aku dari tidur yang lena..mentari hampir memancarkan nur paginya ke seluruh pelusuk alam...embun pagi juga sudah mulai terkondensasi meninggalkan permukaan daunan kehijauan...aku mencapai telefon bimbit di sisi katil...'one message received'....sambil jemari menggosok-gosok mata..sms itu kubaca...
'Sender: Kak Long
- Sila bangun dan bersiap awal, kite akan bertolak jam 10.30 pagi...lambat siap kakak tinggal..'
Teraba-raba aku mencari jam tangan bewarna hitam di bawah bantal...terkelip-kelip mata melihat 3 jarum bewarna emas di dada jam tangan itu...waktu menunjukkan pukul 9.15 pagi...bigkas aku bangkit...almari pakaian ku buka...mencapai sehelai seluar bewarna kelabu..dipadankan dengan blous hitam Ti-Zed Factory yang baru sahaja kubeli beberapa hari lalu..tudung Dubai Collection bewarna kelabu bereleman flora sempat juga kucapai bersama...dalam kedaan yang masih mamai di awal pagi...ku kuak daun pintu bilik...berjalan selangkah demi selangkah berniat menuju ke ruang bawah untuk menggosok pakaian...saat aku menghampiri tangga...sempat aku menjeling ke arah dalam bilik adikku...pintu biliknya terbuka sedikit...namun aku tidak melihat sebarang kelibat manusia di situ...suasana agak gelap...lampu di ruang atas tidak satu pun dinyalakan...aku lantas menuruni anak-anak tangga...amat sunyi pagi itu..hanya kedengaran bunyi loceng gelang yang ku pakai ditangan kanan..hari itu tidak pula aku singgah kan wajahku di cermin dinding di tepi tangga itu...tiba di ruang bawah...ku petik suis lampu dan kipas..suasana manjadi terang...aku mula memanaskan seterika...tiada apa yang pelik ku rasakan...namun..belum sempat aku memulakan kerja menggosok pakaian...kecoh ...kedengaran suara adik ku di ruang atas...memangil-manggil nama ku..
'apesal die nih...macam nampak hantu je'
..bisikku...aku malas mahu menyahut panggilannya..biarkan saja adik temui aku di ruang bawah...tiba-tiba adik muncul...
'tiqa, bila masa kau turun??'
..wajahnya pucat...aku menjadi kaget..
'aku baru je turun...kenapa?'
balasku penuh persoalan....
'kenapa aku nampak seseorang berpakaian sama seperti kau pakai sekarang menaiki tangga menuju ke ruang atas...tapi rambut dia panjang...?'
..katanya pantas....
'aku tak ada naik...aku baru turun...'
balasku...
'ya..aku tau kau turun..aku dengar bunyi loceng gelang tangan kau..tapi tadi aku lansung tak nampak kau....tidak lama selepas kau turun, dia tiba-tiba muncul...yang pasti yang aku nampak tadi dia menaiki tangga dan aku cuma nampak sisinya dan belakang tubuhnya saat dia berpaling menuju ke belakang...wajahnya lansung tidak aku nampak.....dan tiada kedengaran bunyi loceng gelang tangan kau seperti selalu'
ujar adikku cemas...lidahku kelu..
'kau nampak kaki dia?'
soalku...
'aku tak perasan...kalau aku nampak tadi...aku tahu la dia hantu atau manusia'
...balas adik..
'mungkin itu ilusi kau kot'
ulasku cuba mencari ketenangan walaupun pada hakikatnya hatiku mulai berkocak cemas...
'tak...aku memang nampak...sungguh...rambut dia panjang...tak mungkin kau kerana rambut dia menghampiri paras pinggang....'
jawab adik penuh yakin...dan aku mulai percaya kata-katanya...seolah-olah berdiri bulu romaku saat itu...adik terduduk di atas sofa...terkumat kamit membaca ayat kursi...hanya kami berdua sahaja berada di ruang bawah...abah seawal pagi sudah ke pejabat..mak pula pergi mengaji..perlahan-lahan aku kembali menggosok pakaian....selang beberapa minit kemudian...aku memberanikan diri bersuara...
'mungkin saat aku menuruni anak-anak tangga tadi aku berselisih bahu dengan dia...cuma aku tak nampak kelibat dia...kita tak ganggu dia...insyaallah Allah lindungi kita..'
...ujarku penuh harapan...adik megangguk kecil.....seketika kulihat dia termenung sendiri....
'buka pintu tu....tak de lah rasa takut sangat..'
arahku pada adik..tapi seolah-olah masuk kiri keluar telinga kanan...dia lansung tidak berganjak dari tempat duduknya...lantas aku menuju ke pintu...ku buka pintu itu perlahan-lahan dan suasana pagi terasa nyaman sekali dengan kicauan beburung yang singgah di dahan pokok-pokok bunga yang mak tanam di luar rumah....aku kembali menyudahkan kerja yang dari tadinya belum sudah...selesai menggosok pakaian...aku mengajak adik ke ruang atas...ingin mandi dan bersiap untuk keluar...saat menaiki anak-anak tangga...berebut-rebut aku dan adik berlari-lari kecil ingin sampai segera ke ruang atas...takut-takut andai makhluk itu muncul kembali....

selepas kejadian hari itu...empat malam berturut-turut aku tidak memadamkan lampu kamar tidur saat malam menjelma sehinggalah waktu subuh...adakalanya sewaktu aku terjaga dari tidur..ruang kamar tidurku sudah pun gelap gelita..mungkin mak atau kakak yang memadamkan lampu..aku juga payah untuk melelapkan mata....apatah lagi tidur sendirian di dalam bilik membikin diriku resah gelisah...asyik terfikirkan tentang kejadian itu....terlintas dalam kotak fikiran..'mungkin itu hanya ilusi adik...tapi adik begitu keras sekali menyatakan dia memang melihat makhluk itu...berpakaian bewarna biru seperti yang kupakai pada waktu itu...cuma rambutnya panjang menghampiri paras pinggang...bekali-kali dia menyatakan bahawa dia yakin dia melihatnya dan bukan ilusi setelah beberapakali aku mengatakan mungkin itu hanya ilusinya sahaja...andai benar itu makhluk halus...apa sebenar tujuannya muncul...apa niatnya menunjukkan dirinya pada adik...mengapa dia menyerupai aku...dan ternyata dia sengaja membiarkan adik melihat rambutnya yang panjang hanya untuk memberitahu adik bahawa dia bukan aku....bahkan dia tidak lansung memperlihatkan wajahnya...aduh...aku bingung....rumah ini telah berusia 24 tahun....banyak juga cerita yang pernah mak ceritakan padaku tentang kawasan sekitar perumahan ini..tentang cerita mistik di hujung jalan..suara ibu dan anak meminta tolong pada waktu malam di tapak binaan berdekatan...dan segala macam misteri yang adakalanya menggerunkan aku...

hingga saat ini....aku masih tertanya-tanya...siapakah gerangan si 'dia' yang singgah seketika cuma..tidak pernah diundang kehadirannya....Ya Allah...lindungilah kami dari segala kejahatan....Alhamdulillah...aku sudah berani memadamkan lampu kamar sewaktu tidur..ayat kursi menjadi benteng...walaupun sendirian..aku yakin Allah melindungiku...

0 ulasan:

Catat Ulasan