Jumaat, 31 Oktober 2008

Sebuah Kisah Hidup....

Setiap kali tiba akhir semester...aku pasti teringatkan sebuah kisah dalam diari hidupku....kisah yang seringkali berputar bermain di kotak fikiranku bila tiba saat cuti semester....adakalanya....aku tersenyum sendiri....kisah ini bukanlah suatu yg membahagiakan.......ku coretkan di dada permata nusantara..satu pengalaman....satu iktibar...

2 tahun lalu...

Cuti pertengahan semester bakal tiba 2 minggu sahaja lagi...aku menemani sahabatku saudari fiq ke sri putri....fiq ingin membeli tiket pulang ke kampung...tiba di situ..terus fiq menuju ke satu kaunter tiket...kata fiq...dia sudah selalu membeli tiket dengan lelaki itu...helmi namanya...aku yg pada mulanya enggan membeli tiket untuk pulang ke KL nanti..entah mengapa mengubah fikiran...kebetulan wang kocek mencukupi...akhirnya...kami berdua mendapat tiket pulang pada tarikh yg sama....cuma destinasi berbeza...tiket fiq jam 7.30 malam...dan aku pada jam 8.15 mlm...

Hari yg dinanti telah pun tiba...ku lihat fiq tersenyum sepanjang hari...xsabar pulang ke kelantan..bertemu ayah bonda yg sudah lama tidak bersua...dengan beg pakaian sederhana besar....fiq melambai di muka pintu rumah....mengucap salam untuk pergi...'hati2 ya'...pesan ku...fiq bertolak dahulu ke sri putri....aku pula menyusul kemudian nanti....tidak sampai 20 minit kemudian...sedang aku menyiapkan diri untuk ke sri putri...aku menerima kiriman sms daripada fiq....
'tiqa...ada rm60 tak...nanti tiqa smpai sri putri..kite nk pinjam'
..aku hairan...bukankah sepatutnya bus yg dinaiki fiq sudah bertolak...sms itu kubalas
'tiqa ada rm40 je...nk draw xsempat'
...fiq membalas
'tak ape lah..tiqa datang sini dulu'
..sms terakhir ku terima itu membikin hatiku gundah...apakah sebenarnya terjadi....

Malam itu..aku menaiki teksi....tiba di sri putri...tercari-cari di manakah temanku fiq..akhirnya..ku temui fiq di hadapan kaunter tiket helmi...kaunter itu tutup....lantas aku bertanya..
'kenapa fiq..napa xnaik bas...'
....dengan raut wajah hampa fiq membalas....
'tiqa..kite kena tipu...'
....terpana aku di situ...darah bagaikan tidak mengalir ke wajah....xpernah ku alami seperti hari ini...
'dah tu mcmne'
aku bertanya mengharapkan buah fikiran mencetuskan idea....aku menghubungi helmi...katanya dia pun ditipu...aahh...aku tidak percaya pada penipu...kalau dia ditipu...mengapa tidak dia beritahu pada kami lebih awal...'penipu mengatakan dia ditipu......helmi penipu....'..tanpa ku sedari....manik2 jernih setitis demi setitis gugur membasahi pipi....aku hubungi abah....mendengar suaranya..jelas abah dan mak sedang risau...

Tiada mesin atm CIMB mahu pun MAYBANK di situ...paling dekat mesin atm BSN yg tiada MEPS...aku mengajak fiq..berdua kami berjalan kaki melangkah dalam kepekatan malam.....jam menghampiri hampir pukul 10malam...mujur ada wang dalam akaun...fiq ingin meminjam kerana dia tiada akaun bank BSN....selesai mengeluarkan wang...terkedek2 aku dan fiq menuju semula ke kaunter2 tiket sri putri....susah mendapatkan tiket saat2 akhir...apatah lagi musim cuti bigini...aku perlu balik malam iu juga....lusa pula kenduri perkahwinan satu2nya abang aku...

Alhamdulillah...ada 2 tiket ke KL jam 11.45malam...dengan harga yg agak tinggi...fiq terpaksa ikut aku pulang ke KL...kerana tiada tiket lagi untuk ke Kelantan... di dalam bas....aku tak manpu untuk tersenyum....
'fiq...xmungkin tiqa dapat lupakan apa yg terjadi saat ini....'
bisikku...lantas menutup mata...cuba mencari ketenangan...hati ku sakit....

YA ALLAH....aku insan teraniaya...hanya padamu ku berserah....memohon dipermudahkan jalan hidupku......

1 ulasan:

fiQ berkata...

arghhh tQa!!kte pown x ley lupe detik itam tuh....saket ati n hancor luluh ati ni ble terkenangknnye.....mcm nk nanges lg jerk....n rase cm baru je terjadi peristiwe tuh....kenangan kte bersama akn sentiase terpahat d ingatan...ngeh3

Catat Ulasan