Selasa, 28 Julai 2009

Andai Ada Jalan Yang Lebih Baik....


Eh, sudah bersawang teratak ini...bukan tidak punya waktu untuk menulis...cuma tidak ada rasa mahu menulis...mungkin barangkali kerana letih menulis di papan putih setiap hari...


Oh ya, sudah 2 bulan lebih meninggalkan alam Universiti...syukur Alhamdulillah sekarang sudah hampir sebulan mula bekerja. Agak-agak apa ya pekerjaan sepenuh masa saya sekarang?dan apa pula kerja sambilan terbaru yang saya sedang laksanakan?ok ok...saya bagi klue...


Setiap pagi saya bekerja bermula jam 8 pagi dan berkahir pada jam 4 petang di sebuah badan swasta..bertanggungjawab mendidik khalifah-khalifah Allah yang yang masih kecil...mengajar mereka mengenal ilmu tentang alam sekeliling dan kehidupan isinya....saya juga mengajak mereka menjadi kreatif dengan menghasilkan beberapa hasil seni setiap minggu, mereka juga diajar membaca muqaddam setiap hari....tidak lupa juga untuk kekal cergas tubuh dan minda....


Ada yang berkata...rugi ya meninggalkan pekerjaan yang sepatutnya dengan kelulusan di Universiti...namun, saya langsung tidak merasa rugi walau sedikit pun...jika disuruh untuk memohon pekerjaan lain..hati saya seakan berat untuk melakukannya...keikhlasan dalam bekerja itu sendirinya melahirkan ketenangan dalam jiwa...sungguh saya merasa tenang dengan apa yang saya lakukan setiap hari...berdepan dengan anak-anak kecil ini banyak mengajar saya erti sabar dan kasih...


Tidak pernah saya impikan menjadi kaya raya...kerana saya percaya pada rezeki yang Allah beri....
'andai ada jalan yang lebih baik daripada apa yang saya ada saat ini...moga Allah perkenankan..amiin..'
Oh, tentang pekerjaan sambilan itu...sedang dilaksanakan..insyaallah dipermudahkan jalan olehNya.....inilah langkah pertama dalam menyusuri hidup sebagai seorang manusia yang bekerja....yang hidupnya tidak lama....mencari bekalan untuk ke sana....sekadar peringatan buat diri sendiri..



p/s: saya tidak pernah bercerita tentang perasaan bekerja ini....inilah kali pertama....ekslusif di teratak milik PermataNusantara....sekadar coretan biasa...(^_^)..salam..

3 ulasan:

rahba81 berkata...

Salam..

Alhamdulillah kamu dah abeh belajar yer..Kamu ni kira org bagus2 gak la coz tak memilih kerja..

Org mcm kamu ni biasanya mudah dan murah rezeki..Dah grade ker blum..Bila graduation day?

Just nak tanya,kamu minat ker bekerja di sektor perbankan especially marketing?saya tgk kamu ade gak la skill komunikasi yg baik dlm penulisan blog nih..Why not kamu cuba apply dlm kehidupan realiti ni..Utk income tambahan kamu sebelum dpt kerja yg lebih baik..

Kalu berminat boleh call saya rahba81 012-2236734 or just leave msg kat cbox or email adib.group@yahoo.com saya..insyallah ape saya buat based on shariah requirement.

Wsalam..

SangMentari berkata...

Tuhan sentiasa beri pilihan untuk kita hidup. Jalan terbaik menanti di mana-mana. Hidup bukan untuk kesenangan semata. Kejarlah sebuah yang pasti di sana nanti, apa ada pada nikmat dunia yang sering membutakan.

p/s Sungguh entri ini amat mengingatkan diri saya juga, terima kasih. Moga dipermudahkan segalanya untuk kamu, Permata Nusantara... amin.

Permata Nusantara berkata...

Rahba81,
oh.terima kasih ya..nanti saya fikirkan..insyaallah..(^_^)

SangMentari,
Betul apa yang kamu katakan..pilihan sentiasa Allah berikan..terpulang pada kita untuk memilih jalan mana...moga Allah berikan petunjuk...insyaallah...(^_^)....

p/s:bila ya SangMentari habis belajar? (soalan yang sudah diketahui jawapannya...(^_^)...)

Catat Ulasan