Khamis, 7 Mei 2009

Oh Sang Bayu...Dengarlah Aku Mahu Bercerita...


Oh Sang Bayu...
Dengarlah aku mahu bercerita...
Pertama kali terpandang...
Senyuman itu mengusik jiwa...
Pertama kali bersuara...

Terasa getar di dada....



Oh Sang Bayu...
Dengarlah aku mahu bercerita...
Pertama kali dia merasa sakitnya....
Aku tahu...aku racunnya...
Kali pertama dia bicara tentang hati....
Aku tahu....itu penawarnya.....

Oh Sang Bayu...
Dengarlah aku mahu bercerita....
Sudah jauh aku berjalan...
Dingin sesekali di rasa...
Mujur hadirnya bahang mentari...
Menghangatkan suasana...
Memancarkan sinarnya....

Oh Sang Bayu...
Dengarlah aku mahu bercerita....
Andai itu jalan cerita nya...
Ingin aku memohon pada Tuhan....
Agar tenang aku dan dia merasa...
Dalam mencari redha Mu Illahi...


Oh Sang Bayu....
Dengarlah aku mahu bercerita...
Aku bagai melihat bintang bercahaya malam itu....
Bahagia ditemani sang rembulan....
Moga kekal keduanya di situ....
Hingga ke akhirnya...


(Skudai, 7 mei 2009)

13 ulasan:

Iliana berkata...

ehem ehem..
'mujur ada bahangnya mentari'
mentari?????
hehehe

Permata Nusantara berkata...

iliana,

ehem2??...(^_^)

silent reader~ berkata...

salam~

tumpang tersenyum di sini ^___^

Permata Nusantara berkata...

norhasnah...

salam..buleh saja tersenyum...tidak kira di mana pun teruskan tersenyum ya....(^_^)

selamat datang ke sini...datang2 lah selalu ya....(^_~)

SangMentari berkata...

Puitis benar kamu ya, permatanusantara.

Permata Nusantara berkata...

SangMentari....

Kamu lagi hebat daripada PermataNusantara....haha..tiada tapi-tapi ya....

zafi berkata...

Bahang itu hangat juga meninggalkan 1001 cerita mungkin? :)

nahmy berkata...

begitu payah dewasa ini utk mencari mereka yg sudi mendengarkan...hingga terpaksa 'berbicara' dgn sang bayu...ooohhh betapa 'sibuknya' kita dgn bercakap hingga terlupa utk 'mendengar'.

Permata Nusantara berkata...

Zafi,
ya, mungkin juga...

Nahmy,
haha...ya2..susah nk cari pendengar yang setia... bercerita dgn sang bayu adakalanya lebih sampai mesejnya...sebagai perantara antara manusia...

mrberett berkata...

bagus2...ade bakat gak eh upenyer :P

myzira berkata...

huhu..cik permata, dulu cik permata bising cakap saya poyo lah bagai.. cik permata siap bersajak-sajak lagi..ape cerita..kuang3...

Crywolf berkata...

puisi yang kira2 aku fahami tiap2 bait wajahnya..haha

dr puisi hinggalah ke comment..

"sang bayu adakalanya lebih sampai mesejnya...sebagai perantara antara manusia..."

moga silauan nusantara yang dibawa bayu sampai ke ufuk mentari \(^o^)/

Permata Nusantara berkata...

mrberett,
thanks (^_^)

myzira,
Dah mmg cik permata suka berpuisi2 nih..nk wat cmne...huk!

crywolf,
eheh...bait2 wajah? hebat!

'moga silauan nusantara yang dibawa bayu sampai ke ufuk mentari' - (crywolf, 2009)

hehe!

Catat Ulasan