Isnin, 30 Mac 2009

Nostalgia Sepanjang Zaman....

Hakikatnya terlalu banyak sebenarnya objek-objek yang wujud sampai hari ini yang mengingatkan aku pada zaman kanak-kanak dahulu...semalam, ketika makan tengahari di Taman Universiti...nasi lemak yang dipesan dihidangkan dalam pinggan ini....bentuk dan corak pinggan ini mengingatkan aku pada rumah nenek....di rumah nenek sampai hari ini masih wujud pinggan ini...masa kecil,aku pula suka memilih pinggan ini yang bunganya bewarna pink...sekarang agak sukar untuk aku temui pinggan seperti ini lagi....


Sebulan yang lalu ketika sedang berjalan-jalan dengan teman-teman di 'Jonker Walk' di Melaka...secara tak sengaja terlihat spring slinki di sebuah kedai cenderamata....dulu...aku selalu main spring slinki ni di anak-anak tangga rumah sambil ditemani kakak dan adik......melihat spring itu turun menuruni anak-anak tangga satu persatu dengan cantik sekali....sekarang tidak pula aku melihat anak-anak kecil bermain dengan spring slinki ini....mereka lebih gemar bermain video game...

Salah satu permainan yang pernah aku main kecil-kecil dahulu ialah 'lego'.....mencantumkannya antara satu sama lain untuk membentuk suatu objek baru...dan objek yang selalu aku hasilkan ialah telefon....tapi bukan telefon bimbit ya...ketika itu aku tak pernah lihat telefon bimbit sebab baru berusia 6 tahun...mana mungkin telefon bimbit yang dihasilkan...hehe..beberapa bulan lalu aku temui objek lego ini di rumah kakak...namun anak-anak saudara ku seolah tidak berminat sangat dengan permainan ini...mungkin tidak seronok agaknya berbanding dengan game barbie secara online...
Dahulu semasa masih kecil...aku, kakak dan adik suka mengutip biji saga di depan rumah di sepanjang Jalan Persiaran Pegawai, Kem Terendak di Melaka...sudah lama tidak ketemu dengan biji saga ini.....mengutip biji saga juga salah satu kenangan yang tak boleh dilupakan...(klik di sini)

Bunga api ini juga mengingatkan aku pada memori dalam bulan ramadhan yang berlalu....dahulu, selalu saja aku dan adik pergi membeli bunga api ini di kedai pak cik pin di tepi jalan berdekatan rumah....lebih seronok jika dapat bermain bunga api bewarna merah dililit dengan kertas bewarna kuning...bila dibakar akan mengeluarkan warna bunga api yang bewarna-warni...


Sewaktu kecil dahulu juga aku pernah terlibat dalam permainan jentik tutup botol...walaupun permainan ini lebih sinonim kepada kanak-kanak lelaki...namun aku juga sebagai kanak-kanak perempuan tidak terkecuali....setiap kali tengok air gas dalam botol..mesti teringat permainan jentik tutup botol itu...

Dahulu di hadapan halaman rumah...mak dan abah letakkan sebuah papan hitam dan kapur tulis...selalu kami main cikgu-cikgu di situ....dan sekarang...kakak dan adik masing-masing sedang menjalani latihan mengajar di dua buah sekolah di Pulau Pinang..seorang bakal graduan USM dan seorang lagi pula bakal graduan UUM...kedua-duanya bakal menjadi guru bahasa inggeris....

Banyak lagi objek-objek lain yang menjadi nostalgia buat aku untuk dikenang sepanjang zaman.....mahu tulis banyak lagi tapi mungkin kalian tak larat membaca entri ini lagi......kalian juga aku rasakan pasti terkenang nostalgia silam sewaktu kecil tatkala terlihat apa-apa objek yang boleh mengaitkannya dengan cerita dulu-dulu kan.....(^_^)

12 ulasan:

akula berkata...

hai permatanusantara..
Macam2 kaler traffic light peringatan kat sebelah ni pun, sempat jugak apdet blog.
Wa caya lu.. blogger sejati tak kenal halangan.. ewah!

Permata Nusantara berkata...

akula,

sebab tu la permata nusantara letak peringatan tu kt tepi pautan blog ni....supaya sentiasa beringat...hehe..

p/s: eh,Akula ckp td esok byk nk anta asaimen...sempat pula singgah ke sini ya...pemberi komen yg sejati kah..ngeh3 (^_^)

Wafa berkata...

cik permata..
blogging..blogging jugak... tapi harap2 masa penilaian projek tu nanti peristiwa ko bergaduh dengan Cik Tat tidak akan berulang... huah..huah..huah..

Kasih berkata...

wahhh..aku igt la mser dlu..
aku slalu main barbie doll gn kakak aku..huhuhu..rindu yer saat tu..kami tukar2 bju,sikat rmbt,tukar2 kasut..barbie doll is the best ever..!!

aku pun men lego dlu..tp abg aku punya..da dekat belasan tahun da bende tu..tp kami msh simpan agi..anak2 sedara lak men..tp dah nak hancusss..haiiii..dak2 skang...

nazri berkata...

semuanya hanya tinggal kenangan..
zman semakin berubah..huhu..

Permata Nusantara berkata...

kak wafa,

uii...tak gaduh la..salah faham sikit je..hehe..peristiwa lepas..jadikan pengalaman...

p/s: adakah entri di atas ada kaitan dengan en tat???

Permata Nusantara berkata...

kasih,

wah..mesti best kan kasih dan kakak main barbie doll...permata nusantara punya doll dulu tak ingat la jenis ape...tp teringat time kecik dulu ada main satu game komputer barbie doll yang kita perlu complete kan outfit doll tu..hehe...best2
(^_^)

Permata Nusantara berkata...

nazri sensei,

bukan sekadar tinggal kenangan...tapi nostalgia sepanjang zaman....(^_^)....kenangan yang tak lapuk ditelan dek zaman......

SangMentari berkata...

Teringat zaman muda-muda dulu main belon acah, main guli, main kejar-kejar.. huh, macam-macam.

p/s cik permata nusantara tak main congkak ke?

Permata Nusantara berkata...

SangMentari,

belon acah tu macamne mainnye?owh..byk ya permainan kamu masa kecik2....tapi mesti kamu tak boleh lupe main lumba basikal dulu kan..hehe

p/s: bukan setakat congkak....teng2...lompat getah sume main....teringat plak main baling selipar dengan junior sem lepas....seronok!!

SangMentari berkata...

Belon acah itu permainan lama, zaman kecil-kecil saya dulu. Zaman kamu masa kecik-kecik dah takde barangkali... hehe

p/s oh ya.. permata nusantara hebat bukan acara lompat getah itu. Hampir sahaja saya terlupa...(lompat getah atau lompat pagar ya)

Permata Nusantara berkata...

sangmentari,

bukan ke time kamu kecil saya juga kecil...mungkin itu permainan jawa kah...haha

Catat Ulasan